Planeringen pågår för fullt inför Kalmar Stadsfest 2018, som äger rum den 9–11 augusti. Idag kan vi släppa de första akterna: hårdrocksbandet Hammerfall, som spelar på Stortorget fredagen den 10 augusti och det nya stjärnskottet Rhys, som spelar på Larmtorget lördagen den 11 augusti.

Hammerfall startade 1997 och är en av Sveriges absolut största hårdrocksexporter. De har släppt 10 studioalbum, har haft flera listettor, har tagit emot guldskivor och turnerar flitigt runt om i världen. I vår turnerar de bl.a. i USA och Kanada.

Rhys har haft stora framgångar på kort tid! Första singeln ”Swallow Your Pride” släpptes hösten 2016 och utnämndes till Veckans Add på P3.  Även andra singeln ”Last Dance” blev en stor hit och har strömmats över 22 miljoner gånger på Spotify. På P3 var det den mest spelade svenska låten förra året, och den näst mest spelade låten totalt. Nu är Rhys aktuell med singeln ”Maybe I Will Learn” och hon var också nominerad till Framtidens artist på P3 Guldgalan.

Om Kalmar Stadsfest
Kalmar Stadsfest 2018 äger rum den 9–11 augusti. Under tre dagar bjuds besökare och Kalmarbor på konserter och roliga aktiviteter runt om i staden. Programpunkterna kommer att presenteras i takt med att de blir klara.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com