Fotograf/Källa: Medborgerlig Samling

Mats Bergh från Mora vill avskaffa politikeradeln. Han står på plats 11 på riksdagslistan för det nya partiet Medborgerlig Samling. Till vardags jobbar han som advokat.

Medborgerlig Samling (MED) är ett nytt politiskt parti som satsar på riksdagsvalet i höst. I dagarna har partiet fastställt den nationella riksdagslistan. På plats 11 av totalt 60 namn står advokaten Mats Bergh från Mora, som också är rättspolitisk talesperson för partiet. Han vill få in nytt blod i politiken och menar att de etablerade partierna inte längre representerar väljarna.

- Decemberöverenskommelsen var droppen. Den satte både opposition och demokratin ur spel under de kommande 8 åren. MED kom i rätt tid och det finns inte på kartan att jag skulle ha engagerat mig och lagt ner all den tid som nu krävs i något av de etablerade maktpartierna, säger Mats Bergh.

Hela kandidatlistan kan läsas här.

Fakta:

Medborgerlig Samling(MED) har idag ca 1 700 medlemmar i hela landet och är registrerat parti hos Valmyndigheten. I distrikt Dalarna har MED ett 50-tal medlemmar.  I senaste opinionsundersökningen från Sentio, mars 2018, fick MED 0,7 %.

För mer information:

Mats Bergh, mats.bergh@medborgerligsamling.se

Medborgerlig Samling (MED) är ett liberalkonservativt parti. Vi driver en liberal ekonomisk politik och har en liberal syn på individens rättigheter och skyldigheter samtidigt som vi har en konservativ syn på samhället och kulturen. Medborgerlig Samling tar utgångspunkt i individens frihet och ser med förfäran på den klåfingrighet som politiker ofta ägnar sig åt. Vi anser att samhället ska skapas av medborgarna med grund i tillit, lojalitet och tradition och vi avvisar utopiska projekt.

Ilan Sadé

Partiordförande