Bild från jurymötet som i år skedde digitalt. Överst från vänster: Mary Lee Copeland, Sedir Ajeenah, Shirin Troëng Underst från vänster: Michal Sitkiewicz, Gabor Palotai

För att uppmuntra nya, begåvade kreatörer har Sveriges Kommunikationsbyråer instiftat Kycklingstipendiet, vars syfte är att uppmuntra dessa att utvecklas inom sin roll och sitt område. Stipendiaterna utses av en jury som i år har en bredd över flera discipliner och där en av de första stipendiaterna nu själv är med och tar fram 2020 års mottagare - Gabor Palotai (1985), Creative Director på Gabor Palotai Design. Han är en av den vassa juryfemma som i övrigt består av: Mary Lee Copeland, Senior Creative på ACNE; Michal Sitkiewicz, Art Director på Åkestam Holst NoA; Shirin Troëng, CEO på Juno PR; och Sedir Ajeenah, copywriter.

Varje år belönas tre stipendiater som får 20 000 kronor vardera och stipendiet kan sökas av studenter eller personer som varit verksamma inom branschen i max 3 år – oavsett yrkesroll.

  • För branschen är det av stor vikt att lyfta unga talanger som utforskar nya sätt att kommunicera, som utmanar både skrivna och oskrivna regler och hjälper till att föra svensk kommunikation framåt. Vi behöver sätta tilltro till och investera i våra kommande generationer. Som branschförbund vill vi ge dem en möjlighet och plattform att visa upp sig för branschen. Jag hoppas att alla får upp ögonen för dessa stipendiater och ger dem möjligheten att definiera och utmana framtidens kommunikation, säger Linda Nilsson, tävlingsansvarig för Guldägget och tf VD på KOMM.

Tidigare har till exempel Björn Kusoffsky (1989), Linus Karlsson (1992), Anna Qvennerstedt (1995), David Orlic (2007), Nina Granath (2010), och Sheila Johansson (2017) belönats med Kycklingstipendiet.
Hela listan med Kycklingstipendiater från 1985–2019 hittar du här.

Kycklingstipendiet delas ut på Guldäggsgalan och kommer då att hyllas tillsammans med övriga vinnare. Datum för galan återkommer KOMM med så fort detta är beslutat. Under tiden kan man se alla nominerade bidrag här.
 

Kontaktinformation
Linda Nilsson, tävlingsansvarig Guldägget, 070-757 25 63, linda@komm.se

Om Guldägget
Guldägget är Sverige äldsta och största kommunikationstävling vars syfte är att höja den kreativa standarden, lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra den framåt. Tävlingen vill inspirera och ge mod till en hel bransch och få kommunikationsskapare att vilja anstränga sig ännu mer för att näringslivet ska få uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Läs mer på www.guldagget.se.

Om Sveriges Kommunikationsbyråer (KOMM)
Sveriges Kommunikationsbyråer är en branschorganisation för alla typer av byråer inom kommunikation, såsom reklam, PR, design, event, DM, digital, mobil, media och action marketing. Vi inspirerar och utbildar våra medlemmar för att de ska kunna göra bättre affärer, både för sina uppdragsgivare och för sig själva. Dessutom arbetar vi med opinionsbildning för att öka kännedomen om kommunikationens betydelse för näringsliv och samhälle. Läs mer på www.komm.se.




Kontakt


Linda Nilsson

vd

linda@komm.se

Anna Magnberg

Projektledare

anna@komm.se