SM i Karate gick av stapeln 19-20 februari i Täby. Resultatet blev nya Karate-mästare från hela landet. Ända från Malmö upp till norra Sverige kan man stoltsera med medaljörer som också kvalificerar sig till landslagsuttagning.

Storslam tog Svenska Karateförbundets egen skolverksamhet genom RIG Karategymnasiet, som blev bästa klubb på SM med 8 guld, 3 silver, 2 brons, vinst i kategorin mixlag och placerade sig både på första och andra plats i herr junior lag. Eleverna studerar i Haninge men är hemmahörande i olika delar av landet som, t.ex. Boden, Östersund och Eskilstuna och ett fint exempel på idrottens sammanhållning.

Största skrällarna på SM kom genom Alexander Pagot från Lidingö Dojo, som blev ny svensk mästare i Kata Herr Senior samt genom Dana Gnina, RIG Karategymnasiet, som besegrade internationellt erkända Sabina Lääveri i klassen Kumite Senior Dam -55 kg.

Lina Wåglund flerfaldig SM-mästarinna i Kata, från Wakajishi KK Stockholm, gjorde comeback efter en längre tids frånvaro pga en ryggskada. Trots stenhård konkurrens och mycket känslor höll Lina för trycket och kunde återigen stå på pallen som guldmedaljör.

Lisa Rasmusson från Sundsvalls Sportkarate, som nyligen tog EM-brons, höll även hon formen och levererade ett guld i Kumite Senior Dam - 68 kg.

Andra landslagsutövare som höll för trycket var bl.a Hana Antunovic och Daniel Barkelind.

I tungviktsklasserna dominerade fighters från södra Sverige genom "Tjuren från Malmö" Victor Bull, G.A.K Enighet, i Kumite - 84 kg och Sebastian Brajic från Centrum KK, Kristianstad.

”Det var hög nivå på årets SM med genomgående fina prestationer. Vi kunde se några nya talanger träda fram som utan tvekan har lovande framtid och tidigare mästare som återigen visade sig i toppform. Befinliga landslagsutövare fick slåss hårt om att behålla sina platser i konkurrens med nya förmågor. Det var ett väl genomfört arrangemang av vår tidigare världsmästare, SM-generalen Ramon Malavé, samt att vi också fick tillfälle att uppmärksamma värdföreningen Malavé Do som hade tioårsjubileum i samband med SM. Det var en positiv helg för svensk Karate på många sätt.” Sarah Wennerström, Generalsekreterare, Svenska Karateförbundet.

Resultat: https://www.sportdata.org/karate/ausschreibungen/2385/SVENSKA_M%C3%84STERSKAPEN_I_KARATE_2016_draw_records.pdf

Pressbilder (ZIP-fil): http://www.pressmachine.se/media/view/2547

Kontakt:

Ramon Malavé, SM-general tel 070-790 03 08

Sarah Wennerström, Generalsekreterare Sv Karateförbundet tel 0738-11 37 98

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare