Bronsmedaljör vid VM 2018 Fotograf/Källa: Privat

Det var 22 år sedan sist. Hana Antunovic har gjort en enastående bedrift och landat en efterlängtad VM-medalj i karate på svensk mark. Detta av 140 deltagande nationer och 1117 aktiva på Karate-VM i Madrid, 6-11 november.

Hana Antunovic, med plats 20 på världsrankingen, har tidigare EM-brons från 2017, samt placeringar i Premier Legaue, vinnare i Zagreb Top Ten och en 4:e placering vid European World Games 2015. Nu äntligen spräckte hon VM-bubblan och slog i bronsfinalen ut Anne Lauren Florentin från Fankrike, en välmeriterade fighter i + 68 kg, och 4:a på världsrankingen. Tredjeplatsen ökar avsevärt Sveriges chanser att kunna delta på OS i Tokyo 2020.

"Sedan vi blev eget förbund 2010 har vi satsat på att bygga upp en kraftfull och långsiktig landslagsorganisation. Senaste åren har vi sett resultatet mer och mer på EM-tävlingar, Premier League och nu äntligen på VM. Det känns otroligt roligt att vi kan vara med och konkurrera i världstoppen igen trots det gigantiska motståndet från de länder som legat i topp nu i många år, som Japan, Spanien och Frankrike. Så nu tar vi sikte på slutspurten inför OS, inget känns omöjligt med det team vi har nu" kommenterar Sarah Wennerström Cedercrona, generalsekreterare på Svenska Karateförbundet.

Hana är hemmahörande i Stockholm och ingår i förbundets OS-satsning under träning av Ramon Malavé.

VM-historik:

-Första VM hölls 1970 i Japan.

-Först 1984 fick kvinnor börja tävla.

-Totalt har Sverige nu 13 medaljer; 3 guld, 4 silver och 6 brons, varav två silver är lagkumite.

-Sverige har endast två medaljer i damklasser sen tidigare, 1988 genom Ylva Wickberg, silver, och Theresia Larsson, guld 1996.

-1996 var senaste VM-medalj.

-Sverige är nu, från 1970 och framåt, på plats 17 av 69 medaljtagande länder.

-VM 2018 gick i Madrid, WiZink-center, med 140 deltagande nationer och 1117 aktiva.

- OS i Tokyo 2020 blir första gången Karate deltar

Kontakt:

Hana Antunovic 070-289 68 74
Förbundskapten Joakim Engman 070-517 17 97

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare