Nödhjälpspaket och veterinärhjälp har nått fram till naturkatastrofdrabbade Sri Lanka. Djuren lider och tusentals människor behöver friska djur för att kunna överleva och bygga upp sitt liv på nytt.

Den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection organiserar och leder mobila veterinärteam till områden som påverkats av översvämningar och jordskred i sydvästra Sri Lanka, för att ge nödhjälp åt både husdjur och boskap. Katastrofhjälpen kommer att kunna ge livsnödvändig hjälp till tusentals djur.

- Översvämningarna och jordskreden är ödeläggande för både människor och djur. Vårt katastrofhjälpsteam och veterinärexperter är på plats för att ge hjälp som desperat behövs. Lidandet som djuren ställs inför är ofta osynliga för omvärlden eftersom dess ögon bara ser det mänskliga lidandet. Men djuren lider på samma sätt som människor och behovet av mat och medicin är lika stort för att förhindra sjukdomar, säger Roger Pettersson, World Animal Protection Sveriges generalsekreterare.

World Animal Protections katastrofhjälpsteam är i sydvästra Sri Lanka för att:

• Ge omedelbar hjälp till djur på plats som är skadade efter översvämningen och ge dem förutsättningar att överleva
  • Dela ut överlevnadspaket, inklusive bandage och medicin för skadade djur, för att förhindra diarré, lunginflammation och andra sjukdomar som är vanliga efter översvämningar.
  • Värdera, tillsammans med regeringen, hur mycket ytterligare hjälp som behövs på kort och lång sikt.

Människors långsiktiga återhämtande efter en katastrof är sammanknutet med deras djurs välmående. Samhällena och människorna som drabbats av översvämningarna är vanligen beroende av sitt jordbruk för att överleva. Om deras djur räddas får de en stabilitet inför framtiden. En tredjedel av jordens befolkning beräknas vara beroende av djur för inkomster, transport eller arbete.

Fler högupplösta bilder finns på begäran.

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se