Banbrytande rapport avslöjar den grymma exploateringen av vilda djur som fotorekvisita för turistselfies i Latinamerika.

Vår svaghet för selfies har förändrat vilda djurs liv – den explosionsartade utvecklingen av sociala medier gör att några av världens mest uppskattade vilda djur plågas.

World Animal Protection har fokuserat på två ingångsstäder till Amazonas i sin granskning: Manaus i Brasilien och Puerto Alegria i Peru. Den avslöjar att djur rövas från det vilda, ofta olagligt, och utnyttjas av turistföretag för att ge turister fotomöjligheter.

Utredarna har, både helt öppet och i det fördolda, hittat bevis på att vilda djur lider. Bland annat:

• Sengångare som rövas från regnskogen, binds fast med rep vid träd och inte överlever längre än sex månader
  • Fåglar, som tukaner, med stora bölder på benen
  • Skadade och uttorkade gröna anakondor
  • Kajmaner där munnen hålls igen med gummiband runt käkarna
  • En ozelot (ett slags vildkatt) som hålls i liten gallerbur
  • En sjöko som hålls i en pytteliten tank på uppfarten till ett hotell
  • En stor myrslok, som vanvårdats och slagits av sin ägare

Roger Pettersson, generalsekreterare på World Animal Protection Sverige säger:

- Vi måste få ett stopp på selfies med djur som tagits från det vilda. Jag är övertygad om att vi har turistbranschen här i Sverige på vår sida och egentligen även turisterna. Problemet är att turisterna idag inte är medvetna om verkligheten bakom, det grymma pris som djuren betalar för en selfie. Vi och turistbranschen har ett stort ansvar att ge turisterna den informationen..

Forskning som riktat in sig på den globala trenden på sociala medier visar att:

• Antalet selfies med vilda djur har ökat med 292% sedan 2014
  • Över en fjärdedel av dem är “dåliga” selfies – till exempel att någon kramar, håller eller på annat olämpligt sätt har direktkontakt med ett vilt djur
  • Människor är mest benägna att visa upp en “bra” selfie om de har fått information om vad som händer bakom scenen.

Dr Neil D’Cruze, World Animal Protections expert på vilda djur, säger:

“Det är enormt deprimerande att se djur som rövats från det vilda och används som fotorekvisita för sociala medier. Verkligheten är att dessa olyckliga djur lider något fruktansvärt, både framför och bakom kameran. Den växande efterfrågan på selfies med vilda djur är inte bara ett allvarligt djurskyddsproblem utan också ett bevarandeproblem – vår undersökning på nätet visar att 20% av de drabbade djuren är utrotningshotade arter och över 60% är i behov av internationellt skydd.”

För att lösa problemet uppmanar World Animal Protection berörda regeringar att tillämpa lagen och se till att reseföretag och personer som utnyttjar vilda djur följer lagarna. Vi har också startat en kampanj “Våga vägra selfies med vilda djur” för att informera om bra respektive dåliga selfies.

Länk till rapporten här: https://d31j74p4lpxrfp.cloudfront.net/sites/default/files/se_files/a_close_up_on_cruelty_report_2017.pdf

Filmer och bilder som tagits i smyg kan fås på begäran

I Latinamerika var 61% av de identifierade arterna klassificerade som i behov av internationellt skydd enligt CITES. 21% av dem var hotade enligt IUCN.

Information om fallstudien i Manaus, Brasilien:

• Manaus är delstatshuvudstad i Amazonas, den största delstaten i Brasilien, med en yta på 1,6 miljon kvadratkilometer. 77% av regnskogen är intakt.
  • 10% av jordens arter finns i Amazonregionen -  över 18 000 växtarter och mer än 400 olika däggdjur med över 200 arter reptiler, många av dem kan endast hittas här.
  • Turismen motsvarar ungefär 1% av regionens BNP
  • Direktkontakt med vilda djur erbjöds på 94% av utflykterna på sex olika ställen.  Officiella utflyktsguider uppmuntrar denna sorts aktivitet på 77% av utflykterna.

Puerto Alegria, Peru:

• Sammanlagt 40 olika djur av 24 olika arter (7 fåglar, 12 däggdjur, 5 reptiler) hittades.
  • Fem av arterna var “hotade” enligt IUCN och 75% listade på CITES

Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.

Lise-Lott Alsenius

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se