I 40 år har läkaren Ingrid le Roux hjälpt mammor och barn i Sydafrikas kåkstäder. Ibland med fara för sitt eget liv. Nu uppmärksammas hon i Svenska hjältar och kategorin Årets livsgärning.

Ingrid le Rouxs livsverk är Philanis hälsokliniker för barn- och mödravård med de berömda mentormammorna. Som ärkebiskop Desmond Tutus husläkare har Ingrid le Roux funnits i händelsernas centrum genom hela Sydafrikas moderna historia. Nu utses hon till en svensk hjälte.

Årets livsgärning 2018: Juryns motivering
"Ingrid le Roux är en hjälte för att hon under 40 år fört en kamp för att hjälpa de mest utsatta kvinnorna och barnen i Sydafrikas fattigaste och farligaste områden."

Journalisten Lisbeth Gustafsson har skrivit en bok om Ingrid le Rouxs livsgärningar, utgiven på Verbum. Biografin handlar om Ingrids händelserika liv, om barndomen och uppväxten i Sverige, om kärleken som förde henne till Sydafrika och om mötet med den brutala apartheidpolitiken som hon utmanande i kampen för barnens rätt till trygghet och hälsa.

De mentormammasystem som Ingrid le Roux har byggt upp i Sydafrika har nu spridit sig i världen. Det pågår nu utredningar om att anamma systemet i utsatta områden här i Sverige.

Svenska hjältar sänds i år för tolfte året i rad. I TV-programmet hyllas personer som gjort något heroiskt. Alla nominerade tar emot ett pris under Svenska hjältar-galan på Cirkus i Stockholm. Programmet sänds i TV 3 den 17 december 2018. Svenska hjältar produceras tillsammans med Aftonbladet.

Sofie Kalodimos
Marknadsansvarig, Livsfrågor och tro, Frälsarkransen