Nu agerar Instagram genom att informera sina användare om grymheten med att ta selfies med vilda djur. Det sker efter en undersökning av den internationella djurskyddsorganisationen World Animal Protection.

I oktober i år uppmärksammades Instagram, genom efterforskningar gjorda av World Animal Protection, på en 292-procentig ökning av antalet selfies med vilda djur sedan 2014. Över 40% av dessa selfies visade särskilt skadliga interaktioner med vilda djur – de kramades, hölls fast eller blev hanterade på annat olämpligt sätt.

Efter möten mellan organisationen och Instagram har företaget idag tillkännagett att när någon av deras 800 miljoner användare söker på en hashtag som förknippas med skadliga aktiviteter med vilda djur, kommer de att mötas av texten: “Animal abuse and the sale of endangered animals or their parts are not allowed on Instagram.” Det finns för närvarande hundratals hashtags som #SlothSelfie och #MonkeySelfie på Instagram.

 

Användarna kan gå vidare till en hemsida där Instagram varnar för att djuret ifråga kan ha smugglats, tjuvjagats eller plågats för att roa turister – och uppmanas att vara medvetna om att de riskerar att bidra till att arter utrotas när de betalar för selfies med exotiska djur.

Instagramanvändare kan sedan via en länk besöka World Animal Protections hemsida för att få veta mer om inlägg som kan uppmuntra djurplågeri.

Steve McIvor, World Animal Protections högsta chef, säger:

“Vi gratulerar Instagram till att ha tagit detta viktiga steg för att utbilda sina användare om djurplågeriet bakom selfies. Verkligheten är att dessa djur lider fruktansvärt, både framför och bakom kameran. Vilda djur tas från sina mammor när de är riktigt små och hålls i smutsiga små utrymmen och lockas med mat. De blir allvarligt skadade och stressade bara för att turister ska kunna ta en bild med dem.”

Den explosionsartade ökningen av selfies med vilda djur på sajten har drivit på lidandet för och utnyttjandet av några av världens mest ikoniska djur, många av dem utrotningshotade.

Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protecton Sverige, säger:

- Den uppmärksamhet som kampanjen har fått och det massiva stödet från supportrar med över en kvarts miljon underskrifter har visat att det inte är okej att djur rövas från det vilda och utnyttjas av oansvariga turistföretag Vi är väldigt glada över Instagrams beslut och ser detta som en vändning.  Instagram har med sina 800 miljoner användare världen över en otrolig möjlighet att skydda djur från detta plågeri – och nu har vi visat att det går. 

 



Vi är en av världens största djurskyddsorganisationer och arbetar målinriktat för att stoppa djurplågeri i hela världen. Vi har samarbete med organisationer, företag och enskilda runt hela världen och är rådgivare åt FN, EU, regeringar och myndigheter. Vi är insatta i djurskyddsfrågor, såväl i Sverige som globalt. Våra arbetsområden är djur i samhällen, främst hemlösa hundar och arbetsdjur, lantbruksdjur, katastrofdrabbade djur och vilda djur.


Kontakt


Lise-Lott Alsenius

Presskontakt

lise-lottalsenius@worldanimalprotection.se

08-617 79 72

070-397 21 33

Roger Pettersson

Generalsekreterare

rogerpettersson@worldanimalprotection.se

070-217 21 33

Julia Engqvist

Kampanjansvarig

Juliaengqvist@worldanimalprotection.se

08-6177970

08-6177975

706142133