Under fyra dagar, onsdag 23 till lördag 26 oktober, kommer kulinariska dofter av mat från ett 30-tal utställare från 15 länder att spridas på Stortorget i Kalmar. Torsdag 10 oktober kl 13 finns ansvariga för matfestivalen på Stortorget och lämnar förhandsinformation.

– Internationell Street Market är på en succéartad turné i Sverige som brukar locka 80.000 till 100.000 besökare till den här internationella smakexplosionen, säger Bengt Skoog på Destination Kalmar.

Det är det prisbelönta englandsbaserade företaget Groupe Geraud som står bakom den internationella matfestivalen. Varje år arrangeras fler än 200 marknadsdagar med spännande matupplevelser, där alla råvaror är färska och lokalproducerade i respektive land. Det bjuds på varm, tillagad mat, likväl som ostar, korvar, bakverk, choklad och massor av annat i mat- och ätväg. Årets final på den uppskattade turnéen blir i Kalmar.

– Det är precis den här typen av evenemang som behövs för att skapa en verkligt levande stadskärna och det är tveksamt om vårt torg någonsin haft en sådan internationell prägel som den kommer att ha under de här dagarna, avslutar Bengt Skoog.

Torsdag den 10 oktober kl 13.00 på Stortorget finns Francois-Xavier Mauraisin från den internationella matmarknaden och Bengt Skoog från Destination Kalmar på plats och berättar vad som händer 23 – 26 oktober.

Information:
Bengt Skoog, Destination Kalmar. Tel 070-373 33 27.
Francois-Xavier Mauraisin, Geraud Markets Scandinavia. Tel 073-728 94 19.

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com