Onsdag 23 oktober kl 10.00 invigs den internationella matfestivalen på Stortorget i Kalmar. Under fyra dagar, onsdag 23 till lördag 26 oktober, erbjuder ett 30-tal utställare från 15 länder sina lokalt producerade delikatesser.

– Internationell Street Market har varit på en succéartad turné i ett 20-tal städer i Sverige med final i Kalmar, säger Bengt Skoog på Destination Kalmar. Det är det englandsbaserade företaget Groupe Geraud som står bakom matfestivalen. Varje år arrangerar företaget fler än 200 marknadsdagar med spännande matupplevelser, där alla råvaror är färska och lokalproducerade i respektive land. Det bjuds på varm, tillagad mat, likväl som ostar, korvar, bakverk, choklad och massor av annat i mat- och ätväg. – Vi får en kul aktivitet som förhoppningsvis lockar många besökare till centrala Kalmar, säger Bengt Skoog.

Francois-Xavier Mauraisin från den internationella matmarknaden och Bengt Skoog från Destination Kalmar inviger onsdag 23 oktober kl 10.00 och berättar vad som händer på Stortorget.

Information lämnas av:

Bengt Skoog, Destination Kalmar. Tel 070-373 33 27
Francois-Xavier Mauraisin. Tel 073-728 94 19

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com