Fotograf/Källa: Stufvenäs Gästgifveri

The Edible Country är en kampanj som Visit Sweden driver tillsammans med Region Kalmar län och flera andra svenska regioner för att öka intresset för framför allt internationella gäster att uppleva naturnära måltidsupplevelser i Sverige. Efter kampanjens succé under 2019 har fler natursköna platser valts ut till 2020. En av platserna är Stufvenäs Gästgifveri som i och med det blir Kalmar läns första bord i konceptet.

Stufvenäs Gästgifveri som ligger naturskönt vid Kalmarsund i en historisk miljö erbjuder nu en ny möjlighet, att till havets brus och vassens sus sitta ner under de gamla ekarna, och avnjuta småländska smaker. Kampanjen The Edible Country, som marknadsförs via Visit Sweden, ska inspirera internationella gäster att komma till Sverige för måltidsupplevelser i naturen. Borden kan bokas mellan maj och september. När du bokar din plats vid bordet, som har tolv sittplatser, har du möjlighet att välja på att boka en måltidsupplevelse med cooking-kit, råvaror, recept och allt annat som behövs för att själv kunna laga till maten. Eller så bokar du en helhetsupplevelse med guide och egen kock.

– Recepten har givetvis en smak av Småland i sig. Råvarorna väljer vi efter säsong, säger Anna Lejerhed Emrin, marknadschef och vvd på Stufvenäs Gästgifveri. Vi vill att gästerna ska få uppleva och smaka på de småländska smakerna, skogens skafferi och gärna från våra duktiga lokala livsmedelsproducenter. Kampanjen som blev en medial succé under 2019 ska nu marknadsföras utomlands i framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA för att attrahera målgrupper till regionen. Här finns möjligheter till fler upplevelser och aktiviteter både på plats och i närheten med både Glasriket och framförallt Kalmar inom räckhåll.

– Det är jättekul att vi äntligen får ett bord i regionen, vi vet att det är ett uppskattat inslag på andra platser där de finns. Det är ett fantastiskt sätt för våra internationella gäster att få uppleva både vår fina natur och regionens mat, säger Stefan Johnsson, turismchef på Destination Kalmar.

För mer information, se:
visitsweden.com/edible-country
stufvenas.se/restaurang/the-edible-country-eng

eller kontakta:
Anna Lejerhed Emrin, Stufvenäs Gästgifveri, tel: 073-038 31 16 
Stefan Johnsson, turismchef, Destination Kalmar, tel: 0480-41 77 10

 

 

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!



Kontakt


Lisa Gefvert

Pressansvarig

lisa.gefvert@kalmar.com

0480-45 34 04

Emelie Nilsson

Presskontakt, Kalmar Slott

emelie.nilsson@kalmar.com

0480-45 34 06

Jenny Roloff

Bildansvarig

jenny.roloff@kalmar.com

0480-45 34 02

Åke Andersson

VD

ake.andersson@kalmar.com

0480-45 34 01

Stefan Johnson

Turismchef

stefan.johnson@kalmar.com

0480-41 77 10

Mimmi Mannheimer

Slottschef, Kalmar Slott

mimmi.mannheimer@kalmar.com

0480-45 14 93