Fotograf/Källa: Linus Sandvide

Kalmar har precis röstats fram som Årets sommarstad 2018 på reseguiden.se. Och visst finns det väldigt många skäl att besöka Kalmar i sommar! Här har vi listat några av dem.

Kultur & historia

Sport & utmaningar

Teater & konserter

• På Kalmars charmiga friluftsteater, Krusentiernska teatern, spelas i år föreställningen ”DubbelTrubbel” med bl.a. Thomas Petersson, Sussie Eriksson och Johan Petersson i rollistan.
  • Den 12 juli anordnas festivalen Amazing Thursday med Oskar Linnros, Miss Li, Petter och Hästpojken.
  • Rolandz spelar i Stadsparken den 2 augusti.
  • Som vanligt blir det också många gratiskonserter i sommar. På tisdagar och torsdagar hålls Musik på Larmtorget som i år gästas av bl.a. Jessica Andersson, Nanne Grönvall och Patrik Isaksson, och på onsdagar och söndagar bjuds du på Musik i Stadsparken. Den 9–11 augusti hålls dessutom Kalmar Stadsfest i dagarna tre! Då kan du bl.a. se Hammerfall, Sven-Ingvars, Sabina Ddumba, Linnea Henriksson och RIX FM Festival.

Roligt för familjen

Detta är bara några exempel, listan kan göras nästan hur lång som helst! Fler sevärdheter och evenemang finns på kalmar.com.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!