I vårens föreläsningsserie ligger fokus på inspiration i vardagen. Temat är hälsa, mat och trädgård.

– Kalmar Slott är en dynamisk mötesplats. Vi jobbar alltid för att levandegöra slottet och välkomna alla målgrupper. I vårens föreläsningsserie bjuder vi på inspiration i vardagen och vi är glada över att bjuda in tre mycket intressanta föreläsare, säger Therese Börjesson, evenemangsansvarig på Kalmar Slott.

Året går mot sitt slut och snart börjar 2017. Vid årsskiftet ges ofta många löften om en sundare livsstil, men hur ser vi till att hålla löftet längre än några veckor i januari?

Den 7 februari inleder Paolo Roberto med föreläsningen Gör nyårslöftet till en hållbar livsstil. Paolo kommer att tala om hur små förändringar leder till stora förbättringar. Det gäller att vakna varje dag och hålla fast vid sin plan, planera in och prioritera sin hälsa, säger Paolo. I sin föreläsning ger han handfasta tips på hur vi kan hitta motivationen för att träna och äta bättre. Och så får vi svar på frågan om det räcker med ett träningspass på 15 minuter för att komma i form! Paolo har skrivit flera böcker om träning och mat och är en aktiv ambassadör för en hälsosam livsstil.

För många familjer är det svårt att få dygnets timmar att räcka till, inte minst när det gäller att få fram vällagad vardagsmat på bordet. Vad och hur lagar man mat kl.18.30 en tisdag, när allas blodsocker är på noll?

Den frågan ger Jessica Frej oss svaret på i Genvägarna i köket – så förenklar du i vardagspusslet. I sin matnyttiga föreläsning den 21 mars, berättar hon mer om hur vi kan effektivisera matlagningen utan att tumma på smak och kvalité och hur vi får maten att smaka mer. 2011 deltog Jessica i Sveriges mästerkock. Hon är idag matbloggare, författare och matinspiratör i TV4. I sin föreläsning delar hon med sig av sina tips på enkla vardagsrecept, spännande smaksättningar och hur matlagning kan fungera som avkoppling!

Föreläsningsserien avslutas med Linda Schillén, trädgårdsmästare, konstnär och inspiratör. Hennes föreläsning Inreda ute – skapa en trädgård att leva i, går att lyssna till den 26 april.

– Det är tredje året i rad som Linda föreläser på slottet på vårkanten. De tidigare föreläsningarna har varit mycket uppskattade och Gröna salen har varit fullsatt. I år har hon specialskrivit sin inspirationsföreläsning specifikt för Kalmar Slott, för att komplettera de två tidigare föredragen, säger Therese Börjesson.

Linda vill med sin föreläsning få oss att inse att det faktiskt inte är så svårt och krångligt att få den trädgård man drömmer om. Det blir en föreläsning där vi få ta del av många enkla, konkreta tips på formgivning och bra tänk om val av växter och arbetssätt. Linda ger handfasta tips på hur man ska gå tillväga för att starta igång sin egen drömträdgård.

Alla föreläsningar äger rum i Gröna salen och som vanligt finns det möjlighet att avnjuta en soppa i slottsrestaurangen innan föreläsningarna. Biljetter släpps onsdag 7/12 kl. 10.

För mer information:
Therese Börjesson

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com