I grenen Kata tävlar man i teknisk form. På bild landslagsmedlemmen Mia Karlsson. Fotograf/Källa: Christer Hagman

3:e augusti 2016 blev ett historiskt datum för karate, då IOCs session i Rio fastslog att karate blir en del av OS-programmet i Tokyo 2020.

Svenska Karateförbundets ordförande Urban Andersson ser fram emot vägen till OS. "Vi är naturligtvis mycket glada. Det här är ett stort erkännande och en möjlighet att kunna sätta mer ljus på vår idrott och alla dess fördelar, - med förhoppning om att fler i förlängningen upptäcker karate. Jag ser fram emot ett spännande arbete inför OS."

Med 188 aktuella nationer anslutna till världsorganisationen WKF (World Karate Federation) och över 100 miljoner utövare är karate globalt en mycket populär kampsport som nu då får chansen att delta i OS i karatens eget hemland, Japan, 2020.

"Vi har över 20 000 karateutövare i Sverige och växer kontinuerligt", säger generalsekreterare för SKF Sarah Wennerström, "nu blir ytterligare en av våra uppgifter att bereda bästa möjliga förutsättningar för att bland dessa få fram svenska karatekas som kan kvalificera sig till en OS-trupp 2020. Vi har många lovande förmågor som vi hoppas få se ta klivet upp till olympisk standard."

Exakt hur kvalificeringen kommer se ut återstår dock att se, men utan tvekan blir konkurrensen hård. Under spelen ges totalt 20 tävlande plats i disciplinen kata och 60 tävlande i kumite fördelat på tre viktklasser.

En OS-kommitté träder i kraft med omedelbar verkan, vars uppgift det blir att planera den nu kommande 4-årsperioden.

"Vi har så att säga 'toppat laget' i kommittén, säger Sarah Wennerström vidare, "och har tillsatt posterna med de mest erfarna och kompetenta resurserna som finns att tillgå inom förbundet just nu, redan engagerade i viktiga roller vilka nu utökas. Första uppgiften blir bl.a. att ta fram en planering och etablera samarbete med SOK."

Bland annat tar förbundets ordförande också rollen som kommittéordförande och Technical Director blir tidigare världsmästaren Ramon Malavé, nuvarande landslagskoordinator.

Gruppen som kommer arbeta med olympiska spelen består i sin helhet av:

Ordförande, Urban Andersson (Förbundsordförande SKF samt ledamot i huvudstyrelsen för European Karate Federation)

Technical Director, Ramon Malavé (Landslagskoordinator)

Sekreterare, Ove Viggedal (Ordf. Domarkommittén SKF och domare WKF)

Adjungerad, Sarah Wennerström (Generalsekreterare SKF)

Ledamöter:

Lennart Larsson (Förbundskapten Kata)

Joakim Engman (Förbundskapten Kumite)

Fredrik Ålander (Ordf. Tekniska kommittén och domare WKF)

Michael Bergman (Förbundskassör SKF)

Javier Escalante (Ledamot förbundsstyrelsen SKF samt kommittéledamot inom WKF)

Fler bilder. http://www.pressmachine.se/pressroom/view/svenska-karateforbundet#pressImages

Presskontakter:
Urban Andersson, tel 070-890 02 66, president@swekarate.se

Sarah Wennerström, tel 0738-113798, sarah@swekarate.se

Sport

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare