19-20 februari avgörs Svenska Mästerskapen i Karate i Täby Racketcenter. Under två dagar kommer Sveriges bästa i Karate att mötas i två tävlingsdiscipliner, Kata och Kumite.

Kata är uppvisning av traditionell form och tekniker, Kumite är fightingsegmentet där man i matcher möts i olika viktklasser. Insatsen på SM är hög, vinnarna kvalificerar sig till uttagning för landslaget och en del av evenemanget är också kvalificerande för det Region-EM som hålls senare i juni i Turkiet. Förra året kom Sverige hem med brons samma tävling och förväntningarna är höga på de som kvalar in denna gång. ”SM är vår främsta arena för de bästa att visa upp sig och ta sig vidare som elitutövare. Det är upp till våra medlemsföreningar att skicka sina bästa karatekas och vi förväntar oss att få se riktigt bra och spännande matcher” säger Sarah Wennerström, generalsekreterare på Svenska Karateförbundet.

SM-general är Ramon Malavé, Sverige första världsmästare i karate.

Vad kan publiken förvänta sig på SM?

I Kumite ges poäng för väl satta tekniker och det går snabbt när de kommer. Höga sparktekniker och kast ger tre poäng, spark mot kroppen två poäng och slagtekniker ett poäng, vilket signaleras av domarna genom flaggsignaler. Segrare utses när någon leder med 8 poängs skillnad eller när matchtiden är slut. Teknikerna ska vara realistiska och på SM-nivå är utövarna väl tränade för att tåla träffar. Men även om träffarna sitter måste du kunna uppvisa kontroll, knockout är inte tillåtet i tävlingskarate och varningar kan delas ut om du har för dålig kontroll. Då varje teknik ska vara så väl utförd att den i en verklig självförsvarssituation ensam ska kunna oskadliggöra en motståndare, stannas matchen symboliskt då domaren delar ut poäng och motståndarna startar sedan om.

I Kata möts man två och två eller i lag. Där visar domarna genom flaggor i samma färg som den tävlandes bälte vilken vinnaren är, efter att båda genomfört sin uppvisning. Saker man tittar på är om teknikerna är realistiska i en riktig självförsvarssituation, fokus, koncentration, styrka och snabbhet.

Om karate
Karate har som idrott ca 20 000 utövare i Sverige och ca 100 miljoner runt om i världen.
Nu konkurrerar sporten om att väljas in som ny OS-gren och beslutet fattas i Rio under sommarspelen 2016.  Idrotten tillhör de s.k. budo-arterna och kommer ursprungligen från Okinawa i Japan. Förutom det idrottsliga utövandet anammar de flest karatekas budons filosofi som livsstil, där nyckelord är respekt, ödmjukhet och disciplin vilka ska genomsyra träningen såväl som allt annat du gör i din vardag.

Är du nyfiken på mer Karate? Välkommen på Karate-SM 2016!

Kontakt:
Ramon Malavé, SM-general tel 070-790 03 08

Värdförening: Malavé Do Täby

www.karatesm.se

PRESSBILDER: http://www.pressmachine.se/pressroom/view/svenska-karateforbundet#pressImages

Svenska Karateförbundet arbetar för en sund verksamhet hos våra föreningar med Riksidrottsförbundets värdegrund som bas. Vi fördelar anslag, verkar för tillväxt inom Karate och stödjer såväl elitidrott som breddverksamhet. Förbundets styrelse, verksamhetsplan m.m utses demokratiskt på förbundsstämman varje år.

Sarah Wennerström

Generalsekreterare