Jordgubbar, nässlor, aroniabär, palsternackor, äpplen, squash – allt har sin tid. En del underbart är kort, en del håller över vintern, en del går fint att spara i frysen.

p>

Har det blivit dags att låta kakor, bullar, pajer, tårtor, bröd och bordsutsmyckningar få en självklar plats i vårt miljöansvar? Välja det som växer i närheten och just nu? Prova att använda ingredienser på nya sätt, ta vara på mer, byta gamla och nya favoritrecept med varandra?

Verbum ger ut Baka med årstiderna klimatsmart och till många, som är full av inspiration från kök runtom i Sverige. Matproffs och hemmabakare bjuder på recept, idéer, variationer och tankehjälp. Floristen Thomas Malm visar årstidsdukningar. Anna Braw, som tidigare bland annat har satt samman böckerna i Kyrkkaffe-serien, är bokens redaktör.

– När det uppstår stora problem är det bra att vara många som hjälps åt, säger hon. Klimatfrågan är ett sådant, tror jag. Att baka mer klimatsmart är inte hela lösningen, men det är något konkret som vi alla kan göra. Och så är det roligt att samla många, bjuda på något som är riktigt gott och fundera vidare!

Bland recepten: Öländsk kladdkaka * Filmjölkslimpor med morot * Dädesjö marknads förstaprispaj * Vinterkakan * Grönprickiga kex * Inga-Majs pumpakaka

Redaktör: Anna Braw
Foto: Magnus Aronson
Form: Maria Mannberg