Europeiska Unionen för Supported Employment anordnar vartannat år en internationell konferens för samtliga medlemmar. Kraftkälla är inbjudna att föreläsa om Self-Advocacy på EUSE -konferensen i Lissabon 27-29 Maj. Kraftkälla är ett forum för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, som bestämmer sin egen agenda.

Kraftkälla föreläser om Self-Advocacy på EUSE -konferensen i Lissabon 27-29 Maj

Europeiska Unionen för Supported Employment anordnar vartannat år en internationell konferens för samtliga medlemmar. År 2013 ägde konferensen rum i Dublin, detta år har den förflyttats till sydligare breddgrader, nämligen Lissabon.

Kraftkällas medlemmar (se bild) Peter Froehlich, Anna Esteban, Mazlum Alp, tillsammans med handledarna Fredrik Samuelsson och Dag Hallermalm från Misa, kommer att berätta om sina erfarenheter om hur det är att starta, utveckla och bibehålla en brukarstyrd Self-Advocacygrupp, ur ett svenskt perspektiv.

Kraftkälla som tidigare var kända som ”Empowermentgruppen” berättar att det inte finns någon bra svensk översättning för Self-Advocacy, men betonar att det handlar om att ta kontroll över sitt liv och sin tillvaro samt att våga utvecklas. Men också om gemenskap och acceptans för den man är.

• Jag ser jätte mycket fram emot konferensen. Jag trodde aldrig att jag någon gång skulle våga prata framför publik, men nu vågar jag det! (Anna)
  • Jag kan knappt ett ord engelska, men tillsammans med min handledare har jag övat, övat och övat, så det ska nog gå bra. Även om jag såklart redan är nervös!! (Mazlum)
  • Jag har föreläst förut och känner mig ganska bekväm med engelska. Jag oroar mig mest över hur jag ska få plats med all packning. Det kanske blir till att betala extra avgift på Arlanda J (Peter)

Kraftkälla startades 2012 av deltagare och personal på Misa AB. Efter inspiration från andra grupper, exempelvis Grunden i Göteborg och ALFA i Laholm, ville man skapa ett forum för personer med intellektuella funktionsnedsättningar, som bestämmer sin egen agenda . I Kraftkälla kan vem som helst vara med.

För mer information kontakta:
Dag Hallermalm, arbetskonsulent , Misa AB
tele: 08 - 515 16 188
mail: dag.hallermalm@misa.se

Misa vänder sig till personer som har en önskan om att få arbeta och har svårigheter att på egen hand ta sig fram i arbetslivet. Vi arbetar med att matcha personens resurser och positiva egenskaper med passande arbetsplats och arbetsuppgifter. Vår ambition är att möjliggöra en anställning i de fall personen har det som mål. Vår grundidé är att alla som vill kan delta i arbetslivet med rätt stöd.

Camilla Gabrielli

Marknadskoordinator