Fotograf/Källa: Kristine Ålöv

Hur skapar man projekt som gör att människor delar mål och ansvar? Kultursamverkan i Göteborgs stift är beviset på ett framgångsrikt och gränsöverskridande pågående samverkansprojekt med olika kulturutövare och Svenska kyrkan. I boken Kultursamverkan berättar projektledaren Mikael Ringlander och hans medarbetare för journalisten Elin Klemetz om de olika verksamhetsområdena. Om drömmarna och idéerna som resulterat i bland annat utställningar och temamässor.

I maj 2015 utsågs Mikael Ringlander, präst och Kultursamverkans projektledare till Årets förnyare i Svenska kyrkan i samband med Gotlands kyrkvecka. I boken Kultursamverkan berättar han och hans medarbetare för journalisten Elin Klemetz på Magasinet Filter om drömmarna, idéerna, lösningarna, responsen och fortsättningarna – och om hur varje församling kan dra nytta av det som Göteborgs stift har lärt sig.

Med Kultursamverkan bygger vi oaser för både engagerade församlingsmedlemmar och människor som normalt sett inte hittar till kyrkan, säger Mikael Ringlander.

Kultursamverkan i Göteborgs stift har under många år varit en arbetsmetod som knyter samman olika kulturutövares arbete med Svenska kyrkans. Det har tagit sig uttryck i en lång rad temamässor, utställningar – och Se människan-scenen på Bokmässan varje år i september.

Det är här Verbums fjärde bok i ”best practice”-serien efter Kyrkan vänder trenden, Årets förnyare: Ungt ledarskap och Liv i kyrkan – Kyrkan i livet.

Om Författarna

Mikael Ringlander, tidigare pressfotograf, nu präst och projektledare för Kultursamverkan Svenska kyrkan sedan ett antal år. Prästvigd för Västerås stift. Han bor i Göteborg och arbetar med Bokmässan, Göteborg Internationella Filmfestival samt andra kulturaktiviteter.

Elin Klemetz är journalist och skribent och arbetar på Magasinet Filter i Göteborg. Hon har utöver journalistiken bland annat läst teologi och länge varit aktiv i olika kyrkliga sammanhang.

Författare: Elin Klemetz & Mikael Ringlander

Omslag och form: Kristine Ålöv

Fotograf: Mikael Ringlander

ISBN: 978-91-526-3183-6

Utgivning: 8 maj 2016

Pris: Från 149 kr/st

Bokrelease 8 maj kl 15.00, Domkyrkan i Göteborg

Den 8 maj uppmärksammas Fredsdagen i Domkyrkoförsamlingen, Göteborgs stift med en rad olika inslag. Bland annat släpps den nya boken Kultursamverkan. Klicka här för komplett program

Kontaktuppgifter till Kultursamverkan klicka här!

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok