Sverige representeras av följande åkare vid VM i Hochfilzen 9 – 19 februari

Jesper Nelin, Biathlon Östersund

Torstein Stenersen, Biathlon Östersund

Peppe Femling, Tullus SG

Truppen består av både unga, hungriga åkare som VM-debuterar men också av en hel del rutin där Elisabeth Högberg och Fredrik Lindström är de mest erfarna med ett flertal VM i erfarenhetsbanken. Kombinationen blir viktig för laget som nu skaffar sig erfarenhet inför VM i Östersund 2019.

-          Min förhoppning är att vi under årets VM tar ett steg närmare den absoluta toppen, säger Wolfgang Pichler som svar på frågan om målsättningar och förhoppningar inför VM. Den här säsongen har hittills gått bättre än jag förväntat mig och vi har visat att vi kommit närmare de allra bästa. Självklart kommer många av konkurrenterna att komma till VM i storform, men jag tror att vi kan överraska.

Den kommande veckan kommer laget att genomföra Pre-Camp i Ruhpolding, Tyskland och fortsätter därefter direkt till VM under nästa vecka. Elisabeth Högberg ansluter till truppen under den andra VM-veckan och förbereder sig på hemmaplan fram till dess.

Linn Persson är ett namn som saknas i truppen men hon besväras tyvärr av smärtor i ryggen som hindrar henne från att prestera för fullt. Hon kommer nu att gå in i ett rehabprogram och det är i dagsläget oklart hur den fortsatta säsongen ser ut för hennes del.

-          Linn är en fighter som jag som tränare gärna vill ha med i laget men den här gången fungerar det inte, fortsätter Wolfgang. Nu hoppas jag bara att hon får ordning på ryggen och att hon kommer tillbaka i spåret så snart som möjligt.

Vem som ska köra de olika disciplinerna under VM tas ut senare.

Förbundets ändamål är att bredda och popularisera skidskytteidrotten, samt att skapa förutsättningar för eliten att nå internationell toppklass. I detta arbete är föreningarna den viktigaste kuggen, eftersom det är där verksamheten utvecklas och bedrivs.

Håkan Blidberg

Marknads- och Kommunikationschef Skidskytteförbundet

hakan.blidberg@skidskytte.se

+46768442008