Fotograf/Källa: fototjansterkalmar.se

Idag har Sport & Affärer presenterat listan med Sveriges 25 främsta idrottskommuner 2018. Listan toppas av Karlstad, följt av Linköping och Växjö. Kalmar hamnar på 15:e plats på huvudlistan och på 3:e plats på listan med Sveriges främsta eventkommuner.

– Det är väldigt kul att Kalmar kommer så högt upp både på huvudlistan och eventlistan. Det visar att arbetet vi tillsammans lägger ned ger resultat. Kommunen, näringslivet och föreningslivet jobbar tätt tillsammans och då kan vi också åstadkomma mer. Mellan åren 2011 och 2018 har antalet större idrottsevenemang i Kalmar ökat från 7 till 28. Vi har fått möjlighet att arrangera flera internationella evenemang, t.ex. Student-VM i Triathlon som hölls i Kalmar i september och där vi hade ett tätt samarbete med universitetet, säger Johan Göransson, projektledare idrottsturism, Destination Kalmar.

Listan med Sveriges främsta idrottskommuner presenterades den 1 oktober, i samband med Sport & Affärers seminarium Professionell idrott. Kalmar har haft fina placeringar på huvudlistan de senaste åren. På 2018 års lista hamnar Kalmar på plats 15, vilket kan jämföras med plats 13 förra året och plats 18 2016.

Utöver huvudlistan presenteras tre speciallistor: breddidrott, elitidrott samt Sveriges främsta eventkommuner. Precis som i fjol hamnar Kalmar på 3:e plats på listan med eventkommuner. Eventlistan toppas av Göteborg/Stockholm (delad förstaplats) och Östersund (tvåa).

Motiveringen för Kalmars placering på eventlistan lyder:
”Har utvecklat en bra eventstrategi med mätbara målsättningar där idrottsevent utgör en viktig del av besöksnäringen. Genomför sin strategi genom ett stärkt samarbete mellan kommunen, näringslivet och idrottsrörelsen. Har omorganiserat och effektiviserat kommunens hantering av de processer som arbetar med event. Har bra genomförandeorganisation och mäter relativt regelbundet eventens ekonomiska och andra samhällseffekter, inkluderande ROI-krav på eventen (Return on Investment av de skattepengar som investeras). Fokuserar mycket på event inom simning, cykel och motionslopp, inkluderande toppeventet Ironman Kalmar, men också på SM-tävlingar i Beach Volley och Beach Soccer. Ironman Kalmar har 2 700 deltagare med ett besöksantal på ca 100 000 personer under eventet som skapar en turistekonomisk omsättning på 40 mkr. Dessutom skapar andra motionsevent ca 10 000 starter. Använder citykärnan för att öka eventens exponering.”
(Peter Rohmée, Sport & Affärer)

Se hela huvudlistan på:
http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/kommunrankingen_6_7.pdf

Se speciallistorna på:
http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/kommunrankingen_8.pdf

 

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!



Kontakt


Lisa Gefvert

Pressansvarig

lisa.gefvert@kalmar.com

0480-45 34 04

Emelie Nilsson

Presskontakt, Kalmar Slott

emelie.nilsson@kalmar.com

0480-45 34 06

Jenny Roloff

Bildansvarig

jenny.roloff@kalmar.com

0480-45 34 02

Åke Andersson

VD

ake.andersson@kalmar.com

0480-45 34 01

Stefan Johnson

Turismchef

stefan.johnson@kalmar.com

0480-41 77 10

Mimmi Mannheimer

Slottschef, Kalmar Slott

mimmi.mannheimer@kalmar.com

0480-45 14 93