Lördag 16 november bjuder en stor del av Kalmars kulturliv in till arrangemang från frukost till sen natt. På Kalmar konstmuseum, torsdag 7 november klockan 10.00, finns en rad aktörer på plats och presenterar sina delar av programmet.

Skräckfilm på Kalmar Slott, radioteaterdag på Byteatern, speeddating på Kalmar konstmuseum, filmfestival på Byttan, historisk modevisning på Kalmar läns museum, öppna ateljéer och eldskulptur på Lindö, vernissage med Monica Strandberg och en äkta parad på Kvarnholmen. Ändå är bara detta en bråkdel av vad som erbjuds den 16 november.

– Det finns önskemål om att lyfta fram det stora utbudet som finns i Kalmar, inte bara på sommaren, utan också under övriga årstider, säger Pär Israelsson som är evenemangsutvecklare på Kultur- och fritidsförvaltningen. – Självklart blir det en festlig inramning med ljussättning, marschaller och eldkorgar, berättar Bengt Skoog på Destination Kalmar. – Vi tror att detta också kan locka människor från övriga delar av regionen som är intresserade av att få en upplevelserik lördag.

Information lämnas av:
Pär Israelsson, telefon 0480-45 07 33.
Bengt Skoog, telefon 070-373 33 27.

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com