Colombia på bortaplan 1-2 februari – det blir nästa uppgift för Sveriges tennisherrar.

Efter sex raka segrar under kapten Johan Hedsbergs ledning har Sverige tagit sig från division 2 i fjol till att nu vara rankat som nummer 15 i världen och klart för det nya Davis Cup Finals-kvalet nästa år.

Colombia står för värdskapet i kvalomgången, som blir nationernas första möte med varandra. Colombia har ett av världens bästa dubbelpar – Robert Farah och Juan Sebastian Cabal – medan högst rankade singelspelare är Daniel Elahi Galan (217). Mer känd bland tennispubliken är tidigare Santiago Giraldo, som har varit rankad 28 i världen som bäst men som har tappat till 411:e plats.
– Alla nationer i den här gruppen är tuffa motståndare med bra tennisspelare. Jag ser fram emot matchen och när det närmar sig kommer vi se till att förbereda oss på allra bästa sätt, säger Sveriges Davis Cup-kapten Johan Hedsberg efter lottningen.

Landskampen består av fyra singlar och en dubbel, samtliga spelas i bäst av tre set.

Segraren kvalificerar sig för det nya slutspelet i november – Davis Cup Finals – där 18 nationer deltar: 12 kvalvinnare, de fyra semifinalisterna från 2018 års turnering (Frankrike, Kroatien, Spanien, USA) samt Argentina och Storbritannien som tilldelats varsitt wildcard.

DC-lagets sex raka segrar

Tunisien–Sverige 2–3
Turkiet–Sverige 1–4
Sverige–Litauen 5–0