LRF Media förvärvar 60 procent av prisbelönta Brath AB, specialistbyrån inom digital marknadsföring. Brath har 25 anställda och kontor i Örnsköldsvik och Stockholm.

– Det här är en viktig affär på alla sätt, Brath stärker vårt utbud och bidrar till vår transformationsresa, de blir motorn i alla våra kanaler, säger Ann Henriksson, VD, LRF Media.

Brath startades 2012 och är specialiserade på digital marknadsföring, både organiskt med SEO, sökmotoroptimering, och med köp, SEM, sökordsannonsering. Sedan starten har man utsetts till Gasellföretagare två gånger om och vunnit Almis Tillväxtliga lika många gånger. Företaget har vuxit stadigt i takt med att synlighet och sökbarhet på Google blivit en förutsättning för alla företag och organisationer.

– Vi hade inte sålt till vem som helst, men LRF Media är långsiktiga ägare och duktiga på att få bolag att växa, säger Magnus Bråth, grundare och delägare i bolaget tillsammans med systern Maria Bråth, VD för Brath.

Med LRF Media i ryggen ska Brath växla upp tillväxttakten, från årets 24 miljoner kronor i omsättning till det dubbla inom en treårsperiod.

– Vi vill växa med integritet, och göra det som vi tycker är rätt. För oss är det lika viktigt att vi som jobbar här växer, som att företaget gör det. Nu vill vi växa fortare och då är LRF Media rätt för oss, säger Magnus Bråth.

– Brath är bäst i landet på det de gör och de ska bara fortsätta köra sitt race, fast ännu snabbare med vår hjälp, säger Ann Henriksson.

LRF Medias strategi är att växa med förvärv och nya affärer utifrån innovation och journalistik. De redaktionella varumärkena ATL, Land och Land Lantbruk är mediehusets bas, men man har också investerat i startupbolaget Skira, och Ehandel, Nordens största mötesplats för e-handeln. Bland varumärkena finns också AGFO och kommunikationsbyrån Brid, och nyligen lanserades handelsplatsen LandShopping och onlinetjänsten Land Utbildning.

– De tjänster Brath erbjuder är efterfrågade på marknaden, och vi ser stora synergier med bland annat Ehandel och Brid. Brath kommer att tillföra kompetenser som kommer att ha avgörande betydelse för alla våra varumärken framåt, säger Ann Henriksson.

FAKTA
Brath startade 2012, och ägs av syskonen Magnus och Maria Bråth, VD. Man omsätter 24,5 miljoner kronor och har 25 anställda. Huvudkontoret finns i Örnsköldsvik, med säljkontor i Stockholm. Brath är Google Premium Partner.

För mer information, kontakta:
Ann Henriksson, VD, LRF Media, ann.henriksson@lrfmedia.se, 010-184 41 51
Magnus Bråth, grundare och delägare Brath, magnus@brath.se, 020-10 00 08
Maria Bråth, grundare och VD, Brath, maria@brath.se, 020-10 50 77




Kontakt