Colm O'Callaghan är Creative director på Brid

Kommunikationsbyrån Brid, som är ett dotterbolag till LRF Media, blev världens första klimatpositiva byrå förra året enligt den internationella certifieringen PAS2060. I dag, ett år senare kom rapporten som visar att Brid sänkt sina koldioxidutsläpp med cirka 17 procent jämfört med 2018. Från 20,5 ton CO2 till 17,2 ton CO2 – dessutom med en omsättningsökning på 60 procent.

– Vi hade inte räknat med att vi skulle lyckas sänka vårt koldioxidutsläpp så här mycket med en så hög omsättningsökning. Det här bevisar att när man väl börjar mäta sina utsläpp, kan man snabbt hitta sätt att åtgärda dem. Vi förväntar oss en ännu större minskning 2020, säger Colm O’Callaghan Creative director på Brid.

För att få anses som klimatpositiva enligt CLIPOP, en sammanslutning av företag som erbjuder klimatpositiva produkter och tjänster, behöver Brid sänka sina utsläpp i linje med Parisavtalets rekommendationer gällande den globala uppvärmningen om max 1,5 grader. För att åstadkomma en reducering av koldioxidutsläppen har Brid skapat en ”carbon management plan” – en plan som sträcker sig över de kommande tre åren.

För 2019 var målen tuffa, men inte omöjliga. Brid tog tidigt ett beslut om att bara välja svenska råvaror vid konferenser och representationer. Dessutom tar byrån alltid tåget vid resor som beräknas ta 6 timmar eller kortare.

– Vi satte upp höga mål för 2019 och med facit i hand lönade det sig. Att sänka samtliga utsläpp från 2018, som redan var väldigt låga är något vi känner stor stolthet över. Vi är ganska säkra på att utsläppen för 2020 kommer vara ännu lägre, dels för att vi jobbat hemifrån större delen av året men även för att vi åtgärdade vår största utsläppsbov – datalagring, säger Colm.

Enligt flera rapporter som gjorts under året har det bekräftats att båda konsumenter och företag har en stark vilja och ett stort intresse av att göra skillnad för klimatet. Brid vill vara en drivande aktör som både bidrar med kunskap och inspiration för att fler företag ska ta sig an klimatfrågan.

– Vi är en förhållandevis liten byrå som består av 10 personer och vårt största påverkansarbete, förutom vårt eget klimatarbete, är att försöka öka medvetandet om klimatpåverkan i det dagliga arbetet. Det är tillsammans som vi kan göra skillnad för klimatet, säger Linda Segerblom, vd på Brid.

För att läsa mer och ta del av certifikatet, besök Brids hemsida.

För mer information, kontakta:
Colm O’Callaghan
colm.ocallaghan@bridagency.se 
070-259 00 54

Fakta om Brid:
Brid startades 2014 och är ett dotterbolag till mediehuset LRF Media, som i sin tur är ett bolag i LRF-koncernen, Lantbrukarnas Riksförbund. 2020 har byrån tio anställda och har sitt huvudkontor i Stadshagen, Stockholm.

LRF MEDIA – DET GRÖNA NÄRINGSLIVETS MEDIEHUS 

ATL | atl.nu | Lantmannen | lantmannen.nu | Land | land.se | 
Land Lantbruk | landlantbruk.se | Land Skogsbruk | landskogsbruk.se | Land Shopping |
landshopping.se | Agfo | agfo.se| Grönt Väder | grontvader.se |Skira | skira.se | 
Ehandel | ehandel.se | Brid | bridagency.se | Brath | brath.se |


Bifogade filer

 Colm_OCallaghan



Kontakt