Det grönblå samarbetet i Stockholms stad presenterar nu de nya borgarråden samt den nya rotelindelningen. Miljöpartiet kommer att ansvara för rotlarna trafikroteln och miljö- och klimatroteln. Miljöpartiets borgarrådsval avgjordes under söndagen då Miljöpartiets medlemmar valde Katarina Luhr och Daniel Helldén med acklamation, då inga motkandidater fanns.

Katarina Luhr är apotekare i grunden med en doktorsexamen i neurovetenskap och har sedan 2014 varit Stockholms miljöborgarråd.

– Klimatet har inte tid att vänta, därför är det oerhört viktigt att vi är överens i det grönblå samarbetet att skärpa Stockholms klimatmål ytterligare. Nu ska Stockholm bli klimatpositivt redan år 2040. Det är mitt ansvar som miljö- och klimatborgarråd att skruva upp takten på klimatarbetet, och det ansvaret antar jag även denna mandatperiod med glädje, säger Katarina Luhr (MP), miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.

Daniel Helldén är doktor i Statsvetenskap vid Stockholms universitet och har sedan 2014 varit Stockholms trafikborgarråd.

– Jag är hedrad över att få fortsatt förtroende för att leda arbetet med trafiken i fyra år till. Vi behöver fortsätta arbetet med att minska biltrafiken och satsa på gång- cykel- och kollektivtrafik. När fler går, cyklar och åker kollektivt så kommer varor, nyttotrafik och de som fortfarande behöver bilen fram snabbare samtidigt som vi säkerställer nödvändig klimatomställning, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Läs och dela pressmeddelandet på vårt pressrum: http://www.pressmachine.se/pressroom/view/miljopartiet-i-stockholms-stad
Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35  STOCKHOLM
08–508 29 000 (växel)