Trots pågående översyn av regeringens Västsaharapolitik väljer utrikesminister Margot Wallström att bekräfta att ett svenskt erkännande av Västsahara kommer verkställas.

– Den svenska hållning är densamma, Västsahara ska erkännas, men det kommer ta tid, meddelade Margot Wallström nyss i lunchekot.

Emmaus Stockholm välkomnar regeringens besked om det kommande svenska erkännandet av Västsahara.

– Detta är ett otroligt viktigt besked, säger Julia Finér, ordförande Emmaus Stockholm. Sverige är en nyckelspelare i frågan om Västsaharas rätt till självständighet och ett svenskt erkännande är en mycket viktig pusselbit.

– Alla västsaharier, både i den ockuperade delen av Västsahara och i flyktinglägren, sätter allt sitt hopp till Sverige. Vi får inte svika Afrikas sista koloni. Vi måste göra allt för att undvika ett nytt krig och istället säkra Västsaharas självständighet med fredliga medel, säger Julia Finér.

Vårt fokus är det praktiska solidaritetsarbetet förenat med idén om återbruk. En hållbar utveckling förutsätter att allt mer återanvänds. Hos oss kan du skänka det du inte behöver så att någon annan kan få det bättre. Du är alltid välkommen att arbeta volontärt hos oss, delta på våra seminarier och bidra med det du kan.

Julia Finér

Talesperson