I början på mars inleds årets fasta inför påsk. För många en tid för eftertanke och fördjupning. Sedan flera år ger Verbum ut ­­­Ärkebiskopens fastebok, en bok att läsa under de här veckorna. Årets fastebok Pärlälven, är skriven av biskop emeritus Martin Lönnebo, skapare av den populära Frälsarkransen.

- Detta är ett försök att skriva en bok som passar det underbara och allvarsamma livet. Boken får gärna vara allvarlig på riktigt, det tycker jag om, men jag hoppas innerligt att den inte är tråkig, säger Martin Lönnebo.

Följ med på en lekfull fjällvandring och ett andligt pärlfiske längs en stor brusande älv, Pärlälven i Lappland. Det är både en yttre resa, längs älven, och en inre resa eftersom Frälsarkransen utgör ramen för vandringen.

Pärlorna är fyllda av texter och personer som har betytt mycket för Martin Lönnebo genom livet. Författaren Harry Martinson, den helgonförklarade Thérèse av Jesusbarnet som levde i slutet av 1800-talet och FNs generalsekreterare Dag Hammarskjöld är de tre personer Martin Lönnebo slår följe med under sitt pärlfiske.

- Det är glädjande att det initiativ som min företrädare Anders Wejryd tog har blivit en återkommande gåva i fastetiden. Jag är säker på att Martin Lönnebos ”Pärlälven” kan hjälpa oss i vår bön, eftertanke och vardagsliv, säger ärkebiskop Antje Jackélen.

Ärkebiskopen har skrivit bokens förord och för varje såld bok går tio kronor till fasteinsamlingen för Svenska kyrkans internationella arbete. Detta är den sjunde boken i serien som kan läsas under fastan, Stilla veckan eller under hela året.

Titel: Ärkebiskopens fastebok 2019: Pärlälven, Andligt pärlfiske
Författare: Martin Lönnebo
Förlag: Verbum AB
Omslag: Tomas Einarsson
ISBN: 978-91-526-3786-9

Pris: Från 139 kr/st

Åsa Svedin
Marknadsansvarig Bok, Gudstjänst & teologi
asa.svedin@verbum.se

Verbum AB är kyrkans eget mediahus och den ledande utgivaren av teologisk litteratur på marknaden. Vårt mål är att främja kyrkans röst i dagens och framtidens samhälle med hjälp av mediaprodukter av högsta kvalitet. Vi är mycket stolta över vår historia samtidigt som vi drivs av en vilja att förändra, utveckla och tillgängliggöra vårt innehåll i alla kanaler. Våra produkter riktar sig primärt mot kyrkor och församlingar men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning och barnböcker för allmänheten. Verbum ger ut Kyrkans Tidning och Sändaren och är dotterbolag inom Berling Media AB.