Det nya partiet Medborgerlig Samling vill rensa ut identitetspolitiken från Sverige. Den skapar ojämlikhet och förstör individers livschanser. Kommande regering ska inrätta en Likabehandlingskommission för att gå igenom myndigheter och ta bort alla identitetspolitiska direktiv.

Det nya partiet Medborgerlig Samling (MED) kandiderar till riksdagen i valet 2018. En av partiets stridsfrågor är identitetspolitiken, att människor klumpas ihop och särbehandlas beroende på kön, etnicitet och liknande.

– Identitetspolitiken skadar människor och den går helt på tvärs mot de ideal som Martin Luther King en gång formulerade. Det är skamligt att svenska politiker idag tycker att det är bra att vi behandlar människor olika på grund av deras kön, hudfärg, härkomst och liknande egenskaper, säger MED:s partiledare Ilan Sadé.

Framförallt unga drabbas hårt av identitetspolitiken. De utsätts för diskriminering när kvoter eller styrande mål ska uppfyllas. Myndigheterna är nerlusade med direktiv och planer som ska uppfylla identitetspolitiska ideal. I förlängningen skadas även verksamheterna. Det är så vi har fått en räddningstjänst som lägger fokus på genus, högskolor som tar in undermålig kurslitteratur och förskolor som problematiserar att barn leker med saker de tycker om.

- Vi kommer att rensa ut all den unkna identitetspolitiken från statens myndigheter. Eftersom Alliansen har slutat att bedriva borgerlig politik är det vi som får göra jobbet. Vi tar striden mot orättvis behandling och diskriminering, säger Ilan Sadé.

Läs mer om Likabehandlingskommissionen på MED-bloggen.

För ytterligare information:

Ilan Sadé, ilan.sade@medborgerligsamling.se , tfn 070-787 83 44

Medborgerlig Samling (MED) är ett liberalkonservativt parti. Vi driver en liberal ekonomisk politik och har en liberal syn på individens rättigheter och skyldigheter samtidigt som vi har en konservativ syn på samhället och kulturen. Medborgerlig Samling tar utgångspunkt i individens frihet och ser med förfäran på den klåfingrighet som politiker ofta ägnar sig åt. Vi anser att samhället ska skapas av medborgarna med grund i tillit, lojalitet och tradition och vi avvisar utopiska projekt.

Ilan Sadé

Partiordförande