På Psykologiscenen får Bokmässans besökare möta psykologer, forskare och författare i unika samtal med frågeställningar som inte dyker upp på mässans andra scener. Psykologiscenen arrangeras av Psykologiguiden i samarbete med bokförlaget Natur & Kultur, SvD Idagsidan och tidskriften Modern Psykologi.

Varför en Psykologiscen på Bokmässan?

”Det finns ett stort sug efter psykologisk kunskap. Vi visar bredden av psykologin och gör den tillgänglig.” Emily Storm, verksamhetsansvarig för Psykologiguiden.

”På några få år har Psykologiscenen etablerat sig som Bokmässans självklara mötesplats för samtal om utmaningarna – och glädjen – i att vara människa och medmänniska. Här diskuterar Radiopsykologen Allan Linnér relationsromaner för unga, höjdhopparen Patrik Sjöberg möter sin psykolog på scenen och författaren och psykologen Jenny Jägerfeld pratar autofiktion. Och så klart mycket mycket mer! ” Jonas Mattsson, chefredaktör Modern Psykologi.

”Vi på Svenska Dagbladets Idagsida har länge märkt att våra läsare är väldigt intresserade av psykologi, så vi är knappast förvånade över att Psykologiscenen snabbt blev en av de mest välbesökta scenerna på Bokmässan”. Maria Carling, redaktör och reporter på Svenska Dagbladet.

”Psykologiscenen är en viktig och självklar del i Natur & Kulturs uppdrag som oberoende, värderingsdrivet förlag. Scenen har blivit en central plats för samtal och kunskapsspridning inom psykologi, där forskare, psykologer, författare och läsare kan mötas och ta del av aktuell forskning och litteratur”. Anna Maria Thunman, förlagschef för Natur & Kultur Akademisk.

Bokmässan arrangeras 27 - 30 september i Göteborg. Möt författare, psykologer, psykiatriker, forskare och ställ frågor till psykologer. Bland gästerna på scenen: Agnes Lidbeck, Allan Linnér, Anna Bennich, Bo Hejlskov Elvén, Björn Roslund, Clara Lidström, Giorgio Grosso, Gunnar Ardelius, Jack Werner, Jenny Jägerfeld, Jonas Gardell, Jonas Hassen Khemiri, Lena Andersson, Markus Heilig, Patrik Sjöberg, Per Carlbring, Per Naroskin, Per Snaprud, Predrag Petrovic, Stefan Einhorn, Stina Wollter, Sofia Viotti, Tomas Bannerhed och Ullakarin Nyberg.

Psykologiscenen ligger i C-hallen (C04:32). Hela programmet finns här:

För mer information kontakta:
Susanne Bertman, press- och programansvarig för Psykologiscenen, 0709 67 64 13

Emily Storm, projektledare för Psykologiscenen, 0709 67 64 06

Psykologiguiden är en webbplats om psykologi vars huvudsyfte är att sprida kunskap om psykologi till allmänheten. Via Psykologiguiden ska allmänhet, företag och organisationer också kunna få råd och stöd i psykologiska frågor och kunna hitta privatpraktiserande psykologer inom olika verksamhetsområden, i hela Sverige.

Susanne Bertman

susanne.bertman@psykologforbundet.se