Foto: Jonas Jörneberg

Ur Hot Chicks Foto: Jonas Jörneberg I dokumentären Mother's Wish, en finsk samproduktion av Joonas Berghäll, samlas berättelser om moderskap från kvinnor över hela världen. Bland kortfilmsprojekten märks Hot Chicks av Ninja Thyberg, nyligen bakom uppmärksammade kortfilmen Pleasure som tävlade i Cannes. Filmen följer fem tjejer och en inspelningsledare i ett omklädningsrum inför en "kul" och "lekfull" musikvideoinspelning där rumpskak är en central del. Kortdokumentären Embracing the Dead är en dansk samproduktion av Nanna Frank Møller där en rättsmedicinsk expert ställs inför ett fall som utmanar hans yrkesmässiga omdöme. I Lost in Stångby missar en stressed företagsledare sitt tåg på väg till Peking och hamnar i Stångby där inga tåg stannar. Filmen är regisserad av Thérèse Ahlbeck som 2010 nominerades till en studentoscar för sin examensfilm Janna & Liv. Tänk om... är en animerad film för de yngsta av Marika Heidebäck och Linda Hambäck. Det är en kärleksförklaring till relationen mellan liten och stor och om lusten att ge sig ut på fantasifulla, fantastiska äventyr. Långfilm Ur Mother's Wish. Foto: Meeri Koutaniemi Mother's WishRegi Joonas BerghällManus Joonas BerghällProducent Stina GardellStödmottagare Mantaray Film AB*Målgrupp VuxenFilmtyp DokumentärTeknik Live actionKonsulent Cecilia LidinStödbelopp 300 000 kronor*Svensk samproducent. Huvudproducent: Oktober Oy, FinlandProduktionsbolagets beskrivning: Mother's Wish är en dokumentärfilm som samlar berättelser från kvinnor i olika delar av världen. Berättelserna bildar en obruten kedja runt jorden om moderskap. Närvaron eller frånvaron av en mamma har varit den avgörande faktorn i huvudpersonernas öden. Kortfilm Ur Embracing the Dead. Foto: Ginestra Film Embracing the DeadRegi Nanna Frank MøllerManus Nanna Frank MøllerProducent Antonio Russo MerendaStödmottagare Ginestra Film AB*Målgrupp VuxenFilmtyp DokumentärTeknik Live actionKonsulent Cecilia LidinStödbelopp 340 000 kronor*Svensk samproducent. Huvudproducent Made in Copenhagen, DanmarkProduktionsbolagets beskrivning: Jörgen är en rättsmedicinsk expert och van vid att undersöka döda och avgöra hur de avlidit. Men en dag anlitas Jörgen för att lösa ett fall av ett annat slag vilket ställer nya krav på hans yrkesmässiga omdöme. Ur Hot Chicks. Foto: Jonas Jörneberg Hot ChicksRegi Ninja ThybergManus Ninja Thyberg, Veronica ZaccoProducent Anna ByvaldStödmottagare Silverosa Film ABMålgrupp VuxenGenre DramaFilmtyp SpelfilmTeknik Live actionKonsulent Andreas FockStödbelopp 300 000 kronorProduktionsbolagets beskrivning: I ett omklädningsrum befinner sig fem tjejer som ska medverka i musikvideon till låten "Hot chicks". Det är en "kul" och "lekfull" video där tjejerna ska skaka sina rumpor och åma sig runt den manlige artisten. En peppande inspelninsgledare instruerar dem om upplägget och med hjälp av en stylist ska de göra sig i ordning innan det är dags att börja repa inne i studion. Skådespelaren Loa Falkman och regissören Thérèse Ahlbeck under inspelningen av Lost in Stångby. Foto: Robert Lundmark Lost in StångbyRegi Thérèse AhlbeckManus Marcus Ahlbeck OlssonProducent Marcus Ahlbeck OlssonStödmottagare Den Lille Skogvaktarens filmtillverkningMålgrupp FamiljGenre DramaFilmtyp SpelfilmTeknik Live actionKonsulent Andra LasmanisStödbelopp 350 000 kronorProduktionsbolagets beskrivning: En företagsledare på väg till Peking, stiger i stressen på fel tåg på väg till Kastrup. Bryskt kräver han att få bli avsläppt och får stiga av vid nästa station. Stångby. I samma stund som tåget far, inser han att här stannar inga fler tåg idag. "Lost in Stångby" regisseras av Therese Ahlbeck som 2010 studentOscarnominerades för sin examensfilm "Janna & Liv". Ur Tänk om... Foto: Lena Sjöberg Tänk om ...Regi Marika Heidebäck, Linda HambäckManus Lena SjöbergProducent Linda HambäckStödmottagare L Edition Entertainment Film ABMålgrupp BarnGenre DramaFilmtyp SpelfilmTeknik AnimeradKonsulent Magdalena JangardStödbelopp 1 750 000 kronorProduktionsbolagets beskrivning: Tänk om är animerade filmer för den allra yngsta publiken. Berättelser om djurliv, busliv och om att få vara nära. En kärleksförklaring till relationen mellan liten och stor och om lusten att ge sig ut på fantasifulla, fantastiska äventyr.

Ur Hot Chicks Foto: Jonas Jörneberg

Teknik Animerad
Konsulent Magdalena Jangard
Stödbelopp 1 750 000 kronor