Foto: Real Reel

I natt stod det klart att Guldbaggebelönade Nahid Persson Sarvestanis nya dokumentärfilm Drottningen och jag, om Farah Diba, valts ut att tävla på Sundace filmfestival i januari nästa år. Detta är första gången någonsin som en svensk dokumentärfilm tävlar

Farah Diba och Nahid Persson Sarvestani.
Foto: Real Reel

Att passera nålsögat

Totalt såg representanter för festivalen 1 623 dokumentärer från hela världen vilket resulterade i att sexton dokumentärer valdes ut i World Cinema-sektionen och femton i den amerikanska sektionen.
- Det är fantastiskt, Sundance är så stort. Jag har nyligen varit och presenterat filmen på IDFA i Amsterdam och var alldeles omtumlad av mottagandet. Filmen visades vid sex tillfällen och det var fullt på varje visning, säger Nahid Persson Sarvestani i en kommentar. Sedan beskedet kom om Sundance i natt har jag fått många mejl där flera stora bolag önskar att distribuera filmen. Mycket roligt!

Saxat från Variety

This is a festival about which people in the future will say, Wow, that was a year a lot of new talent came out of it." So predicts Sundance Film Festival director Geoffrey Gilmore about the 2009 event, which will unspool Jan. 15-25 in Park City, Utah.

Bakgrund

För två år sen åkte Nahid Persson Sarvestani till Iran för att avsluta sin film Fyra fruar och en man (som hade biopremiär 2007). Så fort hon landade på Teherans flygplats sattes hon i husarrest. Det blev många obehagliga förhör. I sista förhöret tvingades hon att skriva under ett kontrakt där hon lovade att aldrig mer göra filmer om Iran. Det var just under det förhöret som idén med filmen kom upp.
För trettio år sedan deltog Nahid i revolutionen som störtade monarkin och Shahen av Iran. Trots att det gått så lång tid har Nahid sedan barnsben fascinerats av framgångssagan om den forna drottningen. Desillusionerad av att den muslimska revolutionen förrått, svikit förtroendet och tvingat Nahid till ett liv i exil, vänder hon fokus och sin nya film mot ett osannolikt ämne: Farah Diba - Shahen av Irans hustru. Under den två år långa filmningen av sin forna motståndare till revolutionen, blir det många sammandrabbningar, men också många överraskningar och avslöjanden. Filmen skildrar ett möte mellan två kvinnor som har mycket mer gemensamt än någon av dem kunnat förutse.
Nahid Persson Sarvestani fick Guldbagge för bästa dokumentärfilm 2005 för Prostitution bakom slöjan.
Drottningen och jag har erhållit produktionsstöd från långfilmkonsulenten Peter "Piodor" Gustafsson.

En artikel om Nahid och hennes film finns i senaste Swedish Film.

Önskar du ett exemplar, frågor kring filmen så hör av dig till utlandsavdelningens dokumentärfilmsansvariga Sara Yamashita Rüster eller till pressavdelningen.
Filmen har svensk premiär 13 februari 2009 och den distribueras av Folkets Bio.

Svenska Filminstitutet stärker filmen i alla led. Vi stödjer produktion av ny film samt distribution och visning av värdefull film, bevarar och tillgängliggör det svenska filmarvet och representerar svensk film internationellt. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och delas sedan 1964 ut av Filminstitutet för framstående insatser inom den svenska filmen. Filminstitutet står även bakom Svensk Filmdatabas, den bästa källan till information om svensk film. Läs mer: filminstitutet.se, svenskfilmdatabas.se, guldbaggen.se

Per Perstrand

Kommunikatör / Communications Officer – Press