I detta nyhetsbrev: Uppdaterad bevakning av Sociala Medier. Tre praktiska tips inför mediebokslutet 2019. Många nya funktioner publicerade 2019. NewsMachine önskar God Jul & Gott nytt år!
Nu har vi publicerat en betaversion av vår nya SocialAgent som bevakar publik information på Facebook och Instagram. Sök på publika sidor och filtrera på sökord, eller sök på taggar. Den nya versionen finns tillgänglig i din NewsMachine. För att använda gör så här: logga in på NewsMachine, klicka på "Ny SocialAgent", namnge din agent. Sen skriver du in URL:en till den publika Facebook sida du vill bevaka och klickar på "Lägg till" och sedan "Spara". Du kan även lägga till ett eller flera sökord i rutan som filtrerar träffarna. Skriver du exempelvis in ordet "produktlansering" så genereras bara träffar som inehåller just ordet ordet produktlansering. Givetvis kan du skriva in de ord som är relevanta just för dig så som organisationsnamn, varumärken, eller företelser.
Hör gärna av dig till oss om du har några frågor!
Så här inför årsskiftet brukar det vara dags för att utvärdera det gångna medieåret. Många organisationer bakar in mediestatistik i årsredovisningen. Ibland handlar det om enkla kvantitativa sammanställningar, ibland om mer avancerade årsanalyser om ledningen vill se ett mer handgripligt resultat av organisationens PR-arbete.
Som kund hos oss brukar ni få några konkreta tips som kan underlätta rapporteringen:
Använd agenter
Istället för att sitta och räkna klippen manuellt kan man med kombinationer av olika söksträngar få fram genomslaget automatiskt. Till exempel behöver man skapa en agent med organisationens namn och vd:s namn för att se hur många gånger hen förekommit i publiciteten. Tänk på att vara tydlig med vilka medietyper som ingår och vilka som inte gör det. Annars kan större förändringar lätt bli missvisande. På NewsMachine väljer vi oftast att endast välja redaktionella medier och redovisa sociala medier separat. Det betyder att nyhetsbyråer och pressmeddelandesajter får utgå helt.
Var konsekvent
Vill man redovisa mer komplexa kategorier, som medievinkling, proaktivitet eller budskap, är det mycket viktigt att ha en metod för hur materialet ska tolkas. Denna bör vara mycket enkel och dess viktigaste funktion är att kodningen ska bli konsekvent. Blir man osäker är det bättre att man väljer en tolkning och håller sig till den, istället för att byta och ändra fram och tillbaka. På så vis är det mycket enklare att ändra sig om man kommer fram till att man valt fel eller förklara i sin presentation hur man kommit fram till resultatet.
Var ute i god tid
Tid har vi aldrig gott om och även kvantitativa rapporter kan ta tid. Det totala genomslaget tar bara några sekunder att ta fram, men oftast vill man att andra kategorier ska ingå i årsredovisningen. Det kan handla om allt från förekomst av talespersoner eller budskap till genomslag av proaktiva insatser eller negativ publicitet. Det är inte något komplicerat arbete i sig, men för organisationer med ett stort eller medelstort genomslag kan det vara stor anledning att starta redan nu. Ett bra sätt att spara tid är att utnyttja flera olika agenter.
Har ni några frågor eller tankar kring detta får ni gärna höra av er till mig - jag berättar gärna mer om hur vi kan hjälpa er med analys, hur man kan jobba, hur man kan arbeta med våra verktyg, och analysrelaterade tips och råd!
Henrik Zettergren, Analyschef
henrik.zettergren@newsmachine.com
Tel: 08-46 50 53 00, Mob: 070-5989449
Vi tackar för ett toppen 2019 och hoppas ni alla får en trevlig jul och ett ett gott nytt år. Vi hörs i det nya decenniet!
Team NewsMachine
NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter.
VD
peter.braroe@newsmachine.com
08-46 50 53 00
08-46 50 53 07
0708-750 991
Analyschef
henrik.zettergren@newsmachine.com
0705-989 449