Ordmoln för Almedalsveckan 2018 Fotograf/Källa: NewsMachine

Det är svårt att hitta någon tydlig vinnare bland deltagarnas genomslag i medierna under Almedalsveckan. Även i år är det Nordiska motståndsrörelsen som fått det största utrymmet, men uppmärksamheten har krympt betydligt jämfört med föregående år. Det visar en jämförelse som medieanalysföretaget NewsMachine gjort mellan Almedalsveckans officiellt deltagande arrangörers genomslag i medierna.

Undersökningen av de anmälda aktörerna visar att det främst är de politiska partierna som, förutom NMR, fått mest uppmärksamhet.

- Det är inte så konstigt när det är valår, säger Henrik Zettergren, analyschef på NewsMachine. Men det är lite märkligt att det har varit extremt svårt för andra deltagare att få chans att komma ut med sina budskap.

Bland riksdagspartierna är det dött lopp mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna, medan Socialdemokraterna, Liberalerna och Centerpartiet kommer en bra bit efter. Övriga riksdagspartier får ett betydligt lägre genomslag.

Nordiska motståndsrörelsen omnämndes betydligt färre gånger i redaktionella medier jämfört med 2017. Då uppmärksammade dagspressen den nynazistiska organisationen fler gånger än de tre största riksdagspartierna, Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna, tillsammans. I år får Moderaterna ensamt större genomslag än NMR i de redaktionella medierna.

- Det verkar som om medierna inte velat ge nazisterna mer utrymme än nödvändigt, säger Henrik Zettergren. NMR har i år fått förlita sig på sina ihärdiga Twitter-kamrater.

De övriga organisationer som synts mest har antingen gjort det som slagträ i den politiska debatten, som polisen, eller i samband med mer spektakulära mediehändelser, som RFSL, Kriminellas Revansch i Samhället och Svenska kyrkan. Men ytterst få aktörer har fått med sina egna event eller utspel uppmärksammade.

Några organisationer, som Sabo, Sveriges kommuner och landsting, RFSU, och Rädda Barnen, har fått ett visst genomslag i samband med sina egna insatser, men då nästan enbart i sociala medier och mest genom egna tweetar och retweets.

- Det är svårt att få fram sitt budskap under Almedalsveckan ett vanligt år och nästan omöjligt under ett valår. Jag förutspår att många kommer pröva helt nya grepp för att nå ut på nästa års Almedalsvecka, säger Peter Braroe, VD på NewsMachine.

Läs se mer statistik direkt på MedieMätningen eller läs Metodbeskrivning här https://www.mediematningen.se/om

NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter. Bolaget grundades 2002, NewsMachines sökmotorer är heltäckande i Norden och söker bland hundratusentals källor över hela världen. NewsMachine ger också ut boken "Praktisk handbok i modern omvärldsbevakning".

Besök gärna vårt pressrum på PressMachine eller följ oss på Twitter.

Peter Braroe

peter.braroe@newsmachine.com