Nordiska motståndsrörelsen fick betydligt större medialt utrymme under Almedalsveckan än någon av de nära 1900 organisationer som anmälts sig som arrangörer. Det visar en jämförelse som medieanalysföretaget NewsMachine gjort mellan Almedalsveckas officiellt deltagande arrangörers genomslag i medierna och och det utrymme NMR fått.

Det nynazistiska partiet omnämndes i närmare 2600 artiklar i redaktionella medier och inlägg på sociala medier i samband med Almedalen. Samtidigt fick Moderaterna, som var den mest uppmärksammade av de anmälda organisationerna, omkring hälften så stort medialt utrymme.

Det är framför allt de redaktionella medierna skrivit om Nordiska motståndsrörelsen. I den redaktionella dagspressen uppmärksammades den nynazistiska organisationen fler gånger än de tre största riksdagspartierna, Socialdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna, tillsammans.

- Det är lite förvånande eftersom de sociala medierna brukar vara de högerextrema organisationernas främsta kommunikationskanal, säger Henrik Zettergren, analyschef på NewsMachine.

Dagen då det var Gustaf Fridolins tur i talarstolen fick MNR betydligt större genomslag med sina störningar än Miljöpartiet fick med språkrörets tal.

- Det ser onekligen ut som att brott lönar sig ibland, säger Henrik Zettergren.

Undersökningen av de anmälda aktörerna visar att det främst är de politiska partierna och de etablerade medierna som fått mest uppmärksamhet, åtminstone i de redaktionella medierna. Några andra organisationer, som Riksteatern, Unionen, Öresundshuset, och PR-byrån Westander, har fått ett visst genomslag men då nästan enbart i sociala medier och mest genom egna tweetar och retweets.

- Vår undersökning illustrerar tydligt det utmanande journalistsika läget media befiner sig i. Hur kan media arbeta på ett bra sätt utan att sätta fokus på de som vill ta uppmärksamhet med extremistiska metoder? säger Peter Braroe, VD på NewsMachine.

I bilaga 1 finns en tabell med de 100 officiella arrangörer som fått mest genomslag samt antal unika träffar för respektive arrangör.

För mer information:

Henrik Zettergren

Analyschef

Mobil: 070-5989449

Mail: henrik.zettergren@newsmachine.com

Peter Braroe, VD

Mobil: 070-8750991

Mail: peter.braroe@newsmachine.com

Så här gjordes analysen

Vi tog den officiella listan på arrangörer från http://www.almedalsveckan.info och skapade automatiskt sökagenter för alla arrangörer. Vi har räknat träffar från vanliga och sociala medier från 2017-07-01 till söndag 2017-07-10 klockan 12. Det finns begränsningar i metoden, exempelvis så är den en del organisationer är inte bäst kända för deras formella namn som de använt vid registrering som arrangör. Vi har försökt manuellt rätta detta exempelvis genom att söka på SvD inte bara "svenska dagbladet" men eftersom den officiella arrangörslistan består av ca. 1900 namn har vi inte manuellt granskat alla sökningar. Vi erbjuder den som är intresserad mer information, exempelvis lista på de sökningar vi har använt, en komplett ranking för alla 1900.

Om NewsMachine

NewsMachine är en svensk oberoende aktör som är expert på mediebevakning, publicitet och analys. Företaget samarbetar med en rad olika organisationer, företag, kommuner och myndigheter. NewsMachine har en lång och gedigen erfarenhet av att analysera oranisationers publicitet och kommunikationsarbete.

Peter Braroe

peter.braroe@newsmachine.com