Program för fotbollsfesten:

Även i sommar blir det stor fotbollsfest i Kalmar. Den 14–18 juni hålls en trenationsturnering, då U23-damlandslag från Sverige, Norge och England möts. Vid arenan kommer det att finnas en mini-Fan Zone med roliga familjeaktiviteter och arrangörerna tror på stor uppslutning. Det nuvarande publikrekordet på Gröndals IP är 1023 personer – och det räknar man med att slå!

– Dam-EM gav ringar på vattnet, vi har sett att intresset för flick- och damfotboll har ökat. Exempelvis har antalet flicklag anmälda till seriespel ökat med 28 stycken jämfört med året före, från 371 till 399. Det betyder mycket att damfotbollen syns och att vi får se framtidens fotbollsstjärnor spela i vår egen stad, säger Johan Göransson, Destination Kalmar, som arbetar med Kalmars satsningar på idrottsturism.

– Det vi erbjuder under de här dagarna är verkligen värt en rekordpublik. IFK Kalmar gjorde förra året en uppmärksammad insats för att EM skulle bli lyckat och tillsammans med Kalmar Södra IF vill vi skapa ännu ett lyckat evenemang för fotbollen. Framförallt vill vi att barn och ungdomar ska få se högklassig fotboll och inspireras till att själva börja spela. Våra kringarrangemang riktar sig till stor del till barnfamiljerna, men avsikten att alla i alla åldrar ska få trivsamma dagar på Gröndal, damfotbollens högborg i Kalmar, säger BG Svedjenäs, ordförande i IFK Kalmar.

Program för fotbollsfesten:

14 juni, kl. 15: Sverige–Norge

• Invigning av Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun
  • Kidz Club med Partykompaniet
  • Fri entré för alla under 16 år

16 juni kl. 18: Sverige–England

• Duran och Mollan uppträder kl. 17:20 samt i halvlek
  • Kidz Club med Partykompaniet
  • Fri entré för alla under 16 år

18 juni kl. 12: England–Norge

• ca kl. 11.20 uppträder Ingemar Bernthsson, Mycké Nöje
  • Kidz Club med Partykompaniet Barnkalas för alla under 16 år. Vi bjuder på korv, bulle och saft.
  • Fri entré för alla!

Varje matchdag blir det också en miniturnering på uppblåsbar fotbollsplan med ett IFK-lag och tre inbjudna föreningar.

Mer information:
Johan Göransson, Destination Kalmar
Tel: 0480-45 34 05, e-post: johan.goransson@kalmar.com

BG Svedjenäs, ordförande i IFK Kalmar
Tel: 073-825 04 74, e-post: svedjenas@mail.com

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com