Fotograf/Källa: Emmy Eliasson

Kalmar International Sandsculpture Festival är ett populärt inslag i Kalmar på sommaren. Under en vecka i juli samlas en grupp internationella skulptörer vid Kalmarsundsbadet för att skapa helt fantastiska verk av sand. På måndagen börjar konstnärerna sitt arbete och under veckan kan sedan besökare och Kalmarbor se de detaljrika skulpturerna växa fram.

Årets sandskulpturfestival blir den sjätte i ordningen och hålls den 9–13 juli. Antalet lag som får delta är begränsat till sju och idag öppnade ansökan för 2018 års evenemang. I mitten av maj beräknas det vara klart vilka som blir årets konstnärer.

– Intresset för att delta brukar vara stort, förra året deltog konstnärer från Sverige, Storbritannien, Nederländerna, Colombia, USA, Ryssland och Ukraina. Festivalen har gott rykte och börjar bli känd, så jag tror att vi kommer att få se några av världens bästa skulptörer i Kalmar även i sommar, säger Edwin Böck, som är konstnärlig ledare för Kalmar International Sandsculpture Festival.

– Sandskulpturfestivalen är ett evenemang som sticker ut och som får stor uppmärksamhet även utanför Kalmar. Eftersom skulpturerna brukar stå kvar ganska länge är det ett populärt besöksmål under flera veckor och inte bara under festivalveckan, berättar Pär Israelsson, Destination Kalmar.

Kalmar International Sandsculpture Festival arrangeras av Destination Kalmar. I anslutning till festivalen kommer det dessutom att anordnas barn- och ungdomsverksamhet av kultur- och fritidsförvaltningen i Kalmar kommun i samarbete med Dörbyskolans fritids, Ung i Kalmar och Kalmar konstmuseum. Nytt för i år blir en workshop för barn och familjer, som man kommer att kunna anmäla sig till. Mer information om denna kommer senare i vår.

För mer information, se:
kalmar.com/ sandskulpturfestivalen

eller kontakta:
Edwin Böck, konstnärlig ledare, Kalmar International Sandsculpture Festival
Tel: 070-234 82 35

Pär Israelsson, projektledare evenemang, Destination Kalmar
Tel: 0480-45 34 08

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistcenter- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.

Vi genomför kontinuerligt satsningar för att stärka besöksnäringen och evenemangsutbudet. Det ska alltid finnas många bra anledningar att besöka Kalmar!