Den brittiska barnboksduon Alison Ritchie och Alison Edgson har fått se sina bilderböcker Me and my Mum och Me and my Dad  utgivna på mer än femton olika språk och i en rad olika utgåvor. Nu finns de på svenska också: Min mamma och jag och Min pappa och jag.

Den lilla björnen och den stora björnen vandrar ut i världen tillsammans: ”En hel lång dag med min mamma! Vi går ut för att leka, och jag kliver i hennes spår.” Det är inledningen till Alison Ritchies och Alison Edgsons bilderbok Min mamma och jag, och i ”tvillingboken” Min pappa och jag berättar en annan björnunge, eller kanske samma, om en dag med pappabjörnen.

Alison Ritchie skrev berättelserna på engelska, och de finns översatta till över femton språk, bland andra indonesiska, thai, holländska, danska, spanska, hebreiska och koreanska. Nu har de kommit i svensk översättning.

– Att förmedla till varje barn att det är oändligt älskat är något av det viktigaste vi kan göra, säger Verbums utgivningschef Jonas Eek.

Den lilla björnen är ”jag” och berättare i båda böckerna – inte ”han” eller ”hon” – så att alla barn ska kunna känna sig hemma i berättelsen.

– I den svenska utgåvan har berättelsen fått sällskap av frågor som en vuxen och ett barn kan tala om, säger Jonas Eek, och vi hoppas att det ska inspirera till många fina pratstunder.

– För mig känns det viktigt att bilderna är mjuka, varma och trygga eftersom de är tänkta för riktigt små barn, säger illustratören Alison Edgson. Jag tror att de kan passa som gemensam godnattläsning till att börja med, och att barnen kan läsa dem själva senare eftersom texten är enkel.

Min mamma och jag och Min pappa och jag är en del av Verbums nya bilderbokslista. Tidigare i vår kom Peter Schössows Ska det vara såhär??! i svensk översättning, och lite senare i vår kommer Karen Lynn Williams, Khadra Mohammeds och Doug Chaykas Fyra fötter, två sandaler.

Författare: Alison Ritchie

Illustrationer: Alison Edgson

Översättning och bearbetning: Anna Braw

ISBN: 978-91-526-3609-1

Utgivning: 31 mars 2016

Pris: Från 105kr/st

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok