Lördagen den 30 november tänds Kalmars julbelysning under festliga former. Platsen som har valts ut för aktiviteterna är Larmtorget, som året runt är en samlingspunkt i staden. Inför första advent och julskyltningen får torget ett gnistrande juleljus och blir ett av landets vackraste jultorg. Det skapas en förtätad julstämning, där trädens och fasadernas kulörta släpljus samspelar.

Evenemanget inleds kl. 15:00, då barnens favoriter Duran och Mollan bjuder på julshow för hela familjen. Klockan 15:30 börjar sedan nedräkningen för det magiska ögonblick då tiotusentals juleljus tänds på torget.

– Effekten när julbelysningen tänds ska vara hänförande och barnet i dig ska få en glädjekick. Som ett nyårsfyrverkeri men i fast form, säger Kalmars attraktör Bengt Skoog, som står bakom stadens juldekorationer.
– Vi tänder dessutom belysningen med gott samvete, tillägger han. För varje år blir ljusinstallationerna mer energisnåla.

Tid: lördagen den 30 november, kl. 15:00–15:30 ca
Plats: Larmtorget, Kalmar

Mer information:
Bengt Skoog
E-post: bengt.skoog@kalmar.com

Kalmar är inte bara en populär sommarstad. Här finns även ett modernt universitet, innovativa företag, massor av spännande evenemang och en historisk stadskärna i havsnära miljö.

Lisa Gefvert

lisa.gefvert@kalmar.com