Lina hittar en sandal. Sedan får hon syn på Feroza, som har hittat den andra. Fyra fötter, två sandaler är en berättelse om vänskap i flyktinglägret i Peshawar, nära gränsen mellan Afghanistan och Pakistan. Nu finns den i svensk översättning.

– En flicka från Irak frågade mig varför det inte fanns några böcker om ”en som är som jag”. Jag sa att jag inte visste varför men att jag skulle leta efter en bok som handlade om barn på flykt – och att om jag inte hittade någon sådan bok skulle jag skriva en.

Khadra Mohammed, som själv är somaliska och som arbetar med flyktingar i Pennsylvania i USA, berättar om hur idén till Fyra fötter, två sandaler uppstod. Det blev en bilderbok som hon skrev tillsammans med barnboksförfattaren Karen Lynn Williams och som Doug Chayka illustrerade. Karen Lynn Williams har skrivit om barn i många olika kulturer, och samarbetet har fortsatt med fler böcker. Lina och Feroza, berättelsens huvudpersoner, är tio år och har hamnat i flyktinglägret i Peshawar när deras familjer har tvingats på flykt från Afghanistan. När en hjälpsändning kommer råkar de få tag i varsin sandal, och det blir början till deras vänskap.

– Alla som befinner sig på flykt har egna berättelser om det som har hänt på vägen, säger Verbums utgivningschef Jonas Eek. Vi hoppas att berättelsen om Lina och Feroza ska inspirera många till att berätta, fråga och dela med sig.

– Jag föreställde mig att vi skrev för lågstadiebarn, berättar Karen Lynn Williams, särskilt för dem som kanske i klassrummet sitter bredvid ett barn som just har kommit till USA. Jag hoppades att boken skulle hitta vägen till de nyanlända barnens händer också. Och så hoppades jag att föräldrar och lärare skulle läsa den själva och läsa den högt för barn. Vi skrev för den flicka som önskade sig en bok om någon som var som hon.

Fyra fötter, två sandaler finns sedan tidigare på engelska, kinesiska, koreanska och japanska.

Fyra fötter, två sandaler ges ut i samarbete mellan Verbum och studieförbundet Sensus och är en del av Verbums nya bilderbokslista. Tidigare i våras kom Peter Schössows Ska det vara såhär??! och Alison Ritchies och Alison Edgsons Min mamma och jag och Min pappa och jag i svensk översättning.

Författare: Karen Lynn Williams och Khadra Mohammed

Illustrationer: Doug Chayka

Översättning: Anna Braw

ISBN: 978-91-526-3629-9

Utgivning: 18 april 2016

Pris: Från 119kr/st

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok