Frälsarkransen, biskop Martin Lönnebos böneredskap för den moderna människan, fyllde 20 år förra året. Nu bjuder människor från hela Sverige på sin kreativitet i boken 101 idéer för arbete med Frälsarkransen.

”Använder du Frälsarkransen?” stod det i uppropet. ”Har du en god och beprövad idé? Dela med dig!” Martin Lönnebos radband har inspirerat till vandringar, pyssel, samtalsgrupper, konfirmandredovisningar, sånger och mycket, mycket annat. Nu finns exakt 101 av de idéerna samlade i boken 101 idéer för arbete med Frälsarkransen.

– Det är helt otroligt med all den kreativitet som Frälsarkransen har inspirerat till, säger Jonas Eek som är utgivningschef på Verbum. Och Martin Lönnebo har hela tiden betonat att kransen ska användas så som det passar – att den ska vara en hjälp. Så det är självklart att vi ska ta vara på goda idéer och sprida dem!

Frälsarkransen hade just fyllt 20 år och firats med bland annat en ny introduktionsbok om Frälsarkransen och en ny biografi om Martin Lönnebo när Verbum gick ut med uppropet om idéer. Några av de exempel som fanns med i uppropet var vandringar, sånger, andakter och konfirmandredovisningar.

– Det som är så spännande med att be om hjälp på det här viset är att man inte helt kan förutse vad som ska komma, säger Anna Braw som har satt samman de inskickade idéerna till en bok. På en förskola har barnen rullat stora snöbollspärlor och målat dem. På en annan kommer föräldrarna och stannar på pastamiddag och andakt ibland. En präst och en församlingspedagog berättar om hur de arbetar med kransen på äldreboenden på varsitt håll.

Martin Lönnebo har tagit del av idéerna. Han säger: – Jag började läsa och var fast. Ingenting var långtråkigt eller meningslöst. Boken blir en praktisk hjälp för många.

Bland idéerna finns en andaktsordning som används varje torsdag i Uppsala domkyrka, en aftonbön för småbarnsfamiljer från Vendel-Tegelsmora församling, en konfirmandvandring från Åland, beskrivningar till stickade och virkade pärlor – och en presentation av Frälsarkransen på dari/farsi, rumänska, arabiska, ryska och engelska.

– På en del håll har Frälsarkransen visat sig vara en bra hjälp när många nya kommer till kyrkan och ett gemensamt språk saknas, säger Jonas Eek. Vi hoppas att boken – och kransen, förstås – ska komma till användning på många sätt framöver. Och att de idéer som finns i boken ska få inspirera ännu fler till att förverkliga egna!

BLAND IDÉERNA • Bjud in till pärlcafé • Gör en pärlduk • Bygg en sångkrans

• Ta med Frälsarkransen till äldreboendet • Virka pärlorna • Gör en pärllabyrint • Tänk på något alldeles underbart

MEDVERKANDE • Pia Strömqvist • Jonas Lindberg • Marie Tonkin • Per Harling • Ebba Zeno • Mathias Eiderhed • Britt-Marie Frisell • Tommie Sewon • Maria Küchen • Johan Dalman och många fler

Författare: Anna Braw (red)

Omslag: Maria Mannberg

Inlaga: RPform

Fotografier: Magnus Aronson, Sara Danielsson, Johannes Frandsen, Kristina Strand Larsson och många fler

ISBN: 978-91-526-3612-1

Utgivning: 2 maj 2016

Pris: Från 219 kr/st

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Religion, tro

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok