Insidor – Dikt och ande i vår egen tid innehåller ett mycket brett urval av svensk poesi med andliga förtecken från omkring 1920 till 2007.

Den vackert formgivna, lindblomsgröna boken bjuder generöst på dikter, författarpresentationer och ämnesregister som guidar läsaren till rika upplevelser. Maria Küchen och Christer Åsberg har skapat en tillgänglig diktantologi av hög kvalitet. Ett verk som har lika många användningsområden som sidor. Insidor kan läsas som man läser en diktsamling men också vara utgångspunkt för samtal, studier och meditationer. Reflektioner kring dikterna kan leda till fördjupning av relationer och mänsklig insikt.

- Vi har velat skapa en inbjudande och välkomnande diktsamling som tilltalar både nybörjare och mer erfarna lyrikvänner. Just tillgängligheten har varit viktig för både Christer och mig, berättar Maria Küchen, själv poet, prosaist, kulturskribent och föreläsare. Insidor fungerar för alla andliga sökare, oavsett om de är troende, tvivlare eller skeptiker. Vissa har kanske inte upptäckt poesin ännu men däremot känt ett behov av att jämföra egna tankar och känslor med vad andra människor har tänkt, känt och uttryckt i dikt.

Imponerande bredd Drygt 300 sidor, 242 dikter av 137 författare och ett tidsdokument som spänner över nio decennier – Insidor har ett omfång som imponerar. Hur välja ut så många dikter och hur välja bort?

Christer Åsberg, professor och litteraturvetare, berättar: - För att få rymmas i en antologi som Insidor måste dikten beröra, handla om, provocera fram eller inbjuda till samtal om existentiella och andliga frågor. Hela processen, från idé till färdig antologi, har varit en lärorik och berikande resa för Maria och mig. Vi har fått förmånen att möta för oss obekanta poetiska landskap med nya författarskap och till viss del förbisedda dikter.

Favoritdikten svårast av allt Vilka är då författarnas egna favoritdikter? Maria Küchen svarar att det är omöjligt att välja en enda bland så många fantastiska dikter. Christer Åsberg menar att favoritdikterna skiftar från dag till dag. Tre av hans personliga favoriter, som han gärna nämner är Hjalmar Gullbergs ”Bara de riktiga orden”, Pär Lagerkvists ”Om du tror på Gud” och Anna Rydstedts ”Kobbe”.

För mer information kontakta: Agnes Notini Zachrison, lanseringsansvarig Cordia, Verbum Förlag. Tel: 08-743 65 01, e-post: agnes.notini.zachrison@cordia.se

Religion, tro

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos