Ingrid le Roux är Lisbeth Gustafssons biografi om den svenska läkaren som har arbetat i över fyrtio år i Sydafrikas fattigaste kåkstäder. Som utsänd av Svenska kyrkan möter hon den brutala apartheidpolitiken, den förgörande fattigdomen och människors livsöden.

"Hon vill ogärna bli citerad och stryker snabbt alla adjektiv. Ibland har jag undrat om det alls skulle bli någon biografi. Men allt vände när jag insåg att Ingrids liv i så hög grad är sammanflätat med många starka afrikanska kvinnors liv. Mentormammor, medarbetare och vänner är alla med sina livshistorier viktiga delar av Ingrids värld.", skriver författaren Lisbeth Gustafsson i boken Ingrid le Roux

Biografin handlar om Ingrids händelserika liv, om barndomen och uppväxten i Sverige, om kärleken som förde henne till Sydafrika och om mötet med den brutala apartheidpolitiken som hon utmanande i kampen för barnens rätt till trygghet och hälsa.

Ingrid le Rouxs livsverk är Philanis hälsokliniker för barn- och mödravård med de berömda mentormammorna. Som ärkebiskop Desmond Tutus husläkare har Ingrid le Roux funnits i händelsernas centrum genom hela Sydafrikas moderna historia.

Många har vittnat om Ingrid le Rouxs goda ledaregenskaper och förmåga att frigöra kraft hos människor omkring sig. ”Hon är lyhörd för andra och mycket bestämd. Hon har ett hjärta av guld och en ryggrad av stål”, säger hennes vän Helen Zille, regeringschef i Västra Kapprovinsen. ”Ingrid le Roux är Guds gåva till Sydafrika”, säger Desmond Tutu.

Lisbeth Gustafsson är journalist, författare och hedersdoktor i teologi vid Uppsala universitet. Hon har varit nyhetsjournalist och redaktionschef för livsåskådning vid Sveriges Television. Lisbeth har också arbetat som kultursekreterare på nationell nivå i Svenska kyrkan och som biträdande förbundsrektor för Studieförbundet Bilda. I sitt författarskap delar hon med sig av möten och samtal om tro och livsfrågor.

Titel: Ingrid le Roux
Författare: Lisbeth Gustafsson
Omslag och grafisk form: Anna Larsson Design
ISBN: 978-91-526-3685-5