Musikorganisationerna Ifpi Sverige, SAMI och Stim lanserar idag en gemensam kampanj, Fixa cashen, för att nå ut till unga musikskapare och utövare och informera om deras rätt till ersättning. I tre filmer med Lilla Al-Fadji i huvudrollen ska rättighetshavare få upp ögonen för hur de tre organisationerna kan hjälpa dem.

 

Sveriges främsta branschorganisationer inom musik har länge hjälpt svenska masterägare, utövande artister och upphovspersoner att få ersättning för sina verk. Men med en växande independentvåg är det många idag som inte vet om att det faktiskt finns pengar de har rätt till. Särskilt gäller detta unga musiker som producerar och släpper sin musik på egen hand.

Ifpi Sverige, SAMI och Stim har därför tillsammans tagit fram en humoristisk informationskampanj som berättar vad respektive organisation gör. Fixa cashen riktar sig till unga artister, musiker, låtskrivare, masterägare och andra musikintresserade. I filmerna tar organisationerna hjälp av humorkaraktären Lilla Al-Fadji och några av Sveriges främsta artister, låtskrivare och musiker - Mack Beats, Jelassi och Mona Masrour. Tillsammans berättar de om varför man bör ansluta/registrera sig till de olika organisationerna och hur man gör för att få ersättning.

Om kampanjen:

Fixa cashen utgår från plattformen fixacashen.se, där man kan se samtliga filmer, och få mer information. Kampanjen lanseras den 4 maj och kommer att synas i sociala medier. 

Läs mer på: www.fixacashen.se och på Instagram @fixacashen

Om organisationerna bakom kampanjen:
Ifpi Sverige representerar masterägarna, den som äger själva inspelningen. Ifpi samlar in och betalar ut ersättning till bolag eller personer som äger masterrättigheterna när låtar spelas i radio och tv eller spelas offentligt i verksamheter och organisationer. Pengarna som samlas in delas med organisationen SAMI, som företräder musiker och artister. www.ifpi.se 

SAMI är en intresseorganisation som representerar över 46 000 artister och musiker, både nationellt och internationellt. SAMI samlar in och betalar ut ersättning till artister och musiker när deras låtar spelas offentligt i verksamheter, organisationer eller på radio och tv. Bara i Sverige betalar närmare 36 000 musikanvändare till SAMI för att få använda musik i sin verksamhet. Pengarna som samlas in delas sedan med Ifpi Sverige, som representerar musikbolagen. www.sami.se

Stim är en medlemsorganisation som representerar låtskrivare, kompositörer och musikförlag. Stim ser till att de som skapar musiken får bästa möjliga ersättning när deras musik spelas i Sverige och i resten av världen. Det görs genom att förhandlingar med 10 000-tals olika kunder som använder musik i sin verksamhet, allt från stora företag som Facebook eller Youtube till lokala matbutiker och frisörsalonger. www.stim.se

 

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) grundades 1963 och är den kollektiva förvaltningsorganisationen i Sverige som bevakar artister och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell lagstiftning. SAMI representerar över 46 000 artister och musiker, både nationellt och internationellt, och samlar in upphovsrättslig ersättning till medlemmarna när deras musik framförs offentligt. Bara i Sverige betalar cirka 36 000 musikanvändare för att få använda musik i sin verksamhet. Internationellt har SAMI 66 avtal i 53 länder, vilket gör SAMI till en av de organisationer som har flest aktiva avtal för artister och musiker över hela världen. SAMI arbetar ständigt för att förbättra effektiviteten och noggrannheten i insamlingen för att öka intäkterna för utövande såväl i Sverige som internationellt.

www.sami.se



Kontakt


Ninni Grufvman

Pressansvarig

ninni.grufvman@sami.se

08 453 34 52

0730 22 39 39