Höstens två första böcker på Verbum är bilderböcker – en del av förlagets satsning på resurser för föräldrar, pedagoger och andra som vill ta barns frågor på allvar.– Biet som inte ville dela med sig är en berättelse om att upptäcka gemenskap, och Superfarlig! kan vara en hjälp att tala om fördomar och förutfattade meningar, säger utgivningschefen Jonas Eek. Men mest av allt är de underbara högläsningsböcker!

”Jag tror att humor är viktigt”

De tre brittiska bilderboksmakarna Steve Smallman, Jane Chapman och Tim Warnes har fått se sina böcker bli översatta till många språk.

– Jag tror att humor är en väldigt viktig del berättelsen, säger Steve Smallman, och barnet som lyssnar ska få känna sig tryggt och varmt och lyckligt när boken är slut.

I våras inledde Verbums sin satsning på barnböcker som resurser för föräldrar, pedagoger och andra vuxna som vill ta barns frågor om livet på allvar. Nu fortsätter den med Tim Warnes Superfarlig! och Steve Smallmans och Jack Tickles Biet som inte ville dela med sig. I Superfarlig! (originaltitel: Dangerous!) är en mullvad och en krokodil huvudpersonerna – en mullvad som har ett stort behov av att veta exakt vad allting är, och en krokodil som mullvaden inte kan identifiera.

– Det är en berättelse om främlingsrädsla, fördomar och vänskap, säger Verbums utgivningschef Jonas Eek. Och det är först när mullvaden slutar att se krokodilen som en sak och börjar se honom som en person som de kan bli vänner.

Tim Warnes har tidigare illustrerat flera böcker som har blivit översatta till svenska, och när han gjorde Superfarlig! blev han författare också.

– Jag skissade på en mullvad som satte etiketter på olika saker, säger han. Och jag undrade: Vad skulle hända om Mullvad träffade på något ovanligt, något som han inte kunde sätta ett namn på?

Biet som inte ville dela med sig (originaltitel: The Very Greedy Bee) var en av Steve Smallmans första böcker som författare – han har länge arbetat som illustratör. Jack Tickle, en pseudonym som illustratören Jane Chapman använder för ett av sina maner, fick uppdraget att göra bilderna.

– Jag ville att läsaren skulle identifiera sig med känslan av att vara ensam och rädd när biet tappar bort sig, säger hon. När biet är glatt är färgerna runt honom ljusa, och när han är rädd blir de mörkare och lite dystrare.

– Biet upptäcker att världen är full av vänliga insekter som är snälla mot honom och tycker om honom, säger Jane Chapman. Det är ett fantastiskt budskap till ett litet barn: det spelar ingen roll vad du har gjort – du är älskad precis som du är.

Tim Warnes berättar om hur Superfarlig! har blivit mottagen:

– Det har varit fantastiskt! Lärare älskar berättelsens sätt att lära ut substantiv och adjektiv – det var verkligen inte något som jag tänkte ut när jag skrev den – och det är klart att den ger massor av möjligheter att tala om känslor och om hur vi kan skada andra utan att vilja det. Jag hoppas att den ska kunna påminna, på ett vänligt sätt, om att våra ord kan hjälpa andra och skada andra. Och att den ska göra så att vi blir mer öppna för människor som inte är precis som vi. Det är också roligt att den har blivit nominerad till fem priser och att ett av dem är The Kate Greenaway Medal.

Biet som inte ville dela med sig är en berättelse om att upptäcka gemenskap, och Superfarlig! kan vara en hjälp att tala om fördomar och förutfattade meningar, säger Jonas Eek. Men mest av allt är de underbara högläsningsböcker!

Fotnot: Steve Smallmans och Jack Tickles Biet som inte ville dela med sig och Tim Warnes bilderbok Superfarlig!  ingår i Verbums satsning på bilderböcker. Tidigare i år har Fyra fötter, två sandaler, Ska det vara såhär??!, Min mamma och jag, Min pappa och jag och Det äter upp mig! kommit ut, och nu i höst kommer också Hejdå, mormor!.

Biet som inte ville dela med sig

Författare: Steve Smallman

Illustration: Jack Tickle

ISBN: 978-91-526-3630-5

Utgivning: aug 2016

Pris: Från 99 kr/st

Superfarlig!

Författare: Tim Warnes

ISBN: 978-91-526-3607-7

Utgivning: aug 2016

Pris: Från 109 kr/st

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok