Fotograf/Källa: Asbjörg Westum

Medborgerlig Samling (MED) har i helgen utsett två nya politiska talespersoner. De är Asbjörg Westum för skolpolitik och Claes Andersson för högskole- och forskningspolitik.

En god utbildning är helt avgörande för Sveriges framtid som kunskapsnation. Den svenska skolans och högskolans nedåtgående trend på senare år är mycket allvarliga varningssignaler. Politiken har ett stort ansvar för att vända utvecklingen.

MED har i helgen utsett två nya talespersoner på området. Den första är Asbjörg Westum som till vardags är universitetslektor i nordiska språk vid högskolan i Jönköping. Hon kommer att ansvara för skolan och skolpolitiska frågor för MED. Den andra är Claes Andersson som forskar om samhällelig evolution vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Han får nu ansvaret för högskole- och forskningspolitiken.

- Med Asbjörg och Claes bygger vi ett mycket starkt och kompetent team på utbildningsområdet. Svensk skola och utbildning har en gång i tiden varit i världstopp. Utvecklingen de senaste decennierna kan bara beskrivas som ett politiskt haveri. MED kommer att sätta dessa frågor högt på dagordningen, säger partisekreteraren Anna Danieli.

För kontakt:

Asbjörg Westum tel 079-589 92 02 asbjorg.westum@medborgerligsamling.se

Claes Andersson,070-790 56 26 claes.andersson@medborgerligsamling.se

För mer information: Anna Danieli, tel 076-119 12 44, anna.danieli@medborgerligsamling.se

Medborgerlig Samling (MED) är ett liberalkonservativt parti. Vi driver en liberal ekonomisk politik och har en liberal syn på individens rättigheter och skyldigheter samtidigt som vi har en konservativ syn på samhället och kulturen. Medborgerlig Samling tar utgångspunkt i individens frihet och ser med förfäran på den klåfingrighet som politiker ofta ägnar sig åt. Vi anser att samhället ska skapas av medborgarna med grund i tillit, lojalitet och tradition och vi avvisar utopiska projekt.

Ilan Sadé

Partiordförande