Mediegenomgång visar att Liberalerna testat olika frågors bärighet under sommaren

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni har varit betydligt mer proaktiv i sin kommunikation under semestrarna jämfört med övriga oppositonsledare. Resultatet är att hon har dominerat den politiska rapporteringen i juli och första halvan i augusti. Det visar en genomgång som mediebevakningsföretaget NewsMachines analyschef Henrik Zettergren har gjort.   

Ett inställt Almedalen innebar att partiledarna och partistrategerna fick chansen att ta ett extra långt sommarlov i år. Så tycks de också ha gjort, med ett undantag: Nyamko Sabuni. När semesterstiltjen lade sig över landet i juli inledde hon och Liberalerna en utspelsoffensiv. Det har också satt avtryck i medierapporteringen: från första juli till 21 augusti har Nyamko Sabuni 345 omnämnanden, nästan dubbelt så många jämfört med övriga partiledare i oppositionen. Av samtliga partiledare är det endast Stefan Lövén som har fler omnämnanden, men då är de flesta av dessa relaterade till hans position som statsminister och regeringens arbete.  

 - Givet rådande opinionsläge var Liberalerna helt enkelt tvingat att hitta på något, och att passa på när konkurrensen om medieutrymmet är som svagast mitt under semestern har uppenbarligen givit resultat. Strategin är förmodligen att få upp ångan tidigt i ett försök sätta den politiska agendan inför hösten och därigenom lyfta sina opinionssiffror. Det är ett lovvärt försök och det ska bli spännande att följa om partiet kan behålla initiativet i höst, säger Henrik Zettergren, analyschef på NewsMachine. 

Tre debattartiklar i DN – om kärnkraft och migration

Liberalernas utspel, som rör en rad olika politikområden, har bland annat resulterat i flera debattartiklar, varav tre på DN-debatt, och flera intervjuer i riksmedia. Det som har drivit det mesta av publiciteten är debattartiklarna om i DN-debatt under juli månad, den första om kärnkraften tillsammans med Ulf Kristersson (M) och den andra där Nyamko Sabuni vill se att migrationssamtalen återupptas. Dessutom har förslaget om en ny folkräkning för att bekämpa trångboddhet, en satsning på två miljarder kronor för utsatta områden samt den tredje debattartikeln i DN, om partiets krav inför budgetförhandlingarna, fångats upp i flera medier. 

Med undantag för kärnkraftsinlägget har få av utspelen bemötts med kritik och i nästan alla inslag och artiklar har fokus legat på Nyamko Sabuni, eller aktuell talesperson, och sakfrågan. Övriga partiers aktivitet under perioden har varit sporadisk eller obefintlig. Centerpartiet har gjort vissa ansträngningar för att hålla grytan kokande i väntan på partiledaren Annie Lööf gör come back i och med sitt sommartal den 29 augusti, men deras utspel har haft lägre profil jämfört med Liberalerna.

På väg bort från gamla kärnfrågor som skolan 

 - Liberalernas offensiv ska ses mot bakgrund av att partiledaren Nyamko Sabuni har dragits med usla förtroendesiffror och har haft förtvivlat svårt att nå ut i media, egentligen ända sedan hon tillträdde som partiledare för Liberalerna i juni förra året. Det avspeglar sig också i opinionsundersökningarna – partiet tycks ha parkerat med alla hjulen under riksdagsspärren, säger Henrik Zettergren.   

Liberalerna har tidigare litat till sina kärnfrågor, till exempel skolan, nu spretar det betydligt mer. Partiet har skickat upp ett antal testballonger i hopp om att opinionsvinden ska suga tag i någon av dem och lyfta partiet över riksdagsspärren. Det är givetvis en chansning som skvallrar om den allvarliga situation partiet befinner sig i. Och det är mycket som står på spel.

 - Om opinionssiffrorna inte vänder upp kommer rapporteringen om partiet snart handla om partiledarkris mer än något annat, säger Henrik Zettergren.  


NewsMachine AB är ett oberoende omvärldsbevakningsföretag med fokus på webbaserade nyheter. Bolaget grundades 2002, NewsMachines sökmotorer är heltäckande i Norden och söker bland hundratusentals källor över hela världen. NewsMachine ger också ut boken "Praktisk handbok i modern omvärldsbevakning".


Besök gärna vårt pressrum på PressMachine eller följ oss på Twitter.



Kontakt


Peter Braroe

VD

peter.braroe@newsmachine.com

08-46 50 53 00

08-46 50 53 07

0708-750 991

Henrik Zettergren

Analyschef

henrik.zettergren@newsmachine.com

0705-989 449