När Mikael Mogren blev biskop i Västerås stift 2015 uppmanade han stiftets invånare att ställa frågor till honom om tro, liv och Gud. Frågorna fick han vid möten när han pratade med pappan i öppna förskolan eller när han var på resande fot i stiftet, på bussen och tåget vilket resulterade i boken; 100 frågor om Gud och 200 svar. I boken ger han ett kort svar och ett längre svar på frågor som: Blir man lycklig som kristen? Varför verkar synder så kul? Är Svenska kyrkan en sekt? Varför hatar kristna bögar?

Frågorna i 100 frågor om Gud och 200 svar kommer från olika människor i alla åldrar, med varierande bakgrund och yrke. En del har ett eget hem och andra är hemlösa. Någon kör långtradare medan en annan lagar mat på en förskola. En del frågor kommer från dem som firar gudstjänst och deltar i församlingarnas verksamheter, men de flesta frågorna kommer från personer som inte tänker på sig själva som särskilt kyrkliga.

Det här är en bok med 100 raka frågor och 200 svar. Här svarar författaren först kort och sedan lite längre och utförligare med Martin Luthers Lilla Katekes som förebild.

-  Den här boken bär också på en vision, den är att öka läskunnigheten i kristen tro. Det svenska samhälle som håller på att formas just nu kommer att behöva människor med trygga kunskaper om kristendomens väsentligheter. Det håller inte att bemöta människors innersta frågor med en axelryckning. Den som själv har en religiös hemmahörighet kan också vara trovärdig i mötet med människor av annan tro, säger Mikael Mogren

Om Författaren

Mikael Mogren är biskop i Västerås stift sedan september 2015. Han prästvigdes 1996 i Strängnäs stift och kommer närmast från en tjänst som stiftsadjunkt i Västerås. Han har en bred bakgrund och har studerat teologi i Uppsala, Tübingen och Harvard och disputerade vid Uppsala universitet 2004. Han har undervisat vid såväl Uppsala universitet som den Protestantiska fakulteten i Paris.

Som biskop har Mogren fyra ungdomsrådgivare till sin hjälp som diskuterar, utbyter tankar och vidgar möjligheten åt honom att få ett bra perspektiv på kyrkans verksamhet och på aktuella samhällsfrågor. Ungdomsrådgivarna är mellan 15 - 25 år.

Mikael Mogren är även aktuell i Biskopspodden, en podcast där du lär känna personen bakom ämbetet. Podcasten är producerad av Kyrkans Tidning  Lyssna på Mikael Mogrens avsnitt här!

Författare: Mikael Mogren

Omslag: Anna Larsson Design

Inlaga: Anna Hild Design AB

ISBN: 978-91-526-3396-0

Utgivning: 21 april 2016

Pris: Från 199kr/st.

Bokrelease 21 april kl 18.00, Café global Living, Smedjegatan 13 i Västerås.

En after work med samtal om tro och liv. Biskop Mikael Mogren möter revyartisten Andreas Sköld.

För mer information om: Västerås stift klicka här eller ring 021 - 17 85 00

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur

Sofie Kalodimos

Marknadsansvarig Bok