Under president Obamas besök i Stockholms stad minskade biltrafiken med 40 procent. Många stockholmare upplevde för första gången på länge en innerstad utan bilar. Nu vill Miljöpartiet att Stockholms stad inför en bilfri dag den 22/9, varje år.

- Om resultatet av att Obama kommer till Stockholm blir att biltrafiken minskar med 40 procent så ser vi från Miljöpartiets sida gärna att han kommer tillbaka så ofta som det är möjligt. Det här besöket har visat hur härligt Stockholms innerstad kan vara utan bilar, och jag tror att många stockholmare håller med om det, säger Daniel Helldén, oppositionsborgarråd för Miljöpartiet i Stockholms stad.

- Flera andra städer har redan en bilfri dag per år, bland annat Malmö. Nu är det dags för Stockholm att ta steget att göra plats för mer gatuliv, fler uteserveringar och möten mellan stockholmare. Men det räcker inte bara med en dag per år, vi behöver se till att det finns fler gågator och bilfria zoner i Stockholm under hela året. Vi har bland annat föreslagit Nordens längsta gågata som sträcker sig från Skanstull till Norrtull och att Stockholms stad ska införa bilfria zoner vid skolor, säger Daniel Helldén (MP).

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STAD
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm