I dag invigde trafikborgarrådet Daniel Helldén Odenplans cykelgarage. I sitt invigningstal betonade trafikborgarrådet att Odenplans cykelgarage är ytterligare ett steg på väg mot en ledande cykelstad.

- Med detta cykelgarage tar vi ytterligare ett kliv framåt för att göra Stockholm till en ledande cykelstad. Odenplans cykelgarage är inte bara det första cykelgaraget innanför tullarna - det är också det första cykelgaraget som enbart har platser för uthyrning, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad och styrelseordförande i Stockholm Parkering.

Från den 1 september kan man börja parkera sin cykel i garaget. Men man kan ställa sig i kö redan nu, antingen genom att ringa till Stockholm Parkerings Kundservice (08-772 96 00) eller via hemsidan www.stockholmparkering.se

- Stockholm Parkering erbjuder nu cykelparkering på över 20 platser. Vid sidan om Odenplansgaraget, som är det klart största, erbjuder vi cykelparkering i 20 anläggningar där vi även har parkering för bilar. Fram till att Citybanan tas i drift sommaren 2017 bjuder vi på månadskostnaden för de vanliga cykelplatserna i Odenplans cykelgarage säger Christian Rockberger, VD för Stockholm Parkering.

Fakta om Odenplans cykelgarage:

• Adress: Odenplan, Stockholm
  • Samtliga platser är förhyrda platser.
  • 347 cykelplatser i cykelställ.
  • 6 cykelboxar med laddmöjlighet för elcykel.
  • 70 skåp där man kan förvara sin hjälm.
  • Luftpump
  • Vatten och handfat
  • När Citybanan öppnar sommaren 2017 kan man ta sig direkt från cykelgaraget till biljetthallen på stationen. En entré finns också från Odenplan.
  • Byggkostnaden för cykelgaraget är cirka 47 miljoner kronor och ingår som en del i Citybanans investering.
  • Bygget av cykelgaraget påbörjades våren 2014. Bygget genomfördes av Trafikverket på uppdrag av Stockholms stad.

För mer information, kontakta gärna

Anne Lintala, informatör Stockholm Parkering

anne.lintala@stockholmparkering.se